Zakaz odliczania kosztów dotyczy bowiem tylko nieubezpieczonych samochodów. To wnioski z [b]pisma Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów zamieszczonego w Biuletynie Skarbowym nr 1/2009. [/b]
[srodtytul]Wyłączenie z kosztów...[/srodtytul]
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT nie są podatkowym kosztem straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz wydatki na ich remonty powypadkowe, jeżeli nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Tak więc takie [b]straty i wydatki można zaliczyć do kosztów tylko wtedy, gdy samochód był objęty dobrowolnym ubezpieczeniem autocasco (AC); nie wystarczy posiadanie obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC).[/b]
[srodtytul]...tylko dla samochodów...[/srodtytul]
[b]Ustawodawca wspomina tu jednak tylko o samochodach.[/b] Sugeruje to, że rozliczenie w kosztach straty z powodu utraty bądź likwidacji (a także wydatków na remont powypadkowy) innych pojazdów, np. autobusu, nie jest uzależnione od zawarcia dobrowolnej umowy ubezpieczenia. Tak też uważa Ministerstwo Finansów. Jak argumentuje? Ustawa o PIT oraz ustawa o CIT nie definiują pojęcia „samochód”, nie odsyłają też do innych przepisów. Jest to więc pojęcie odrębne od definicji „pojazdu mechanicznego” (przyjętej w prawie o ruchu drogowym), która obejmuje także autobusy.
Rozszyfrowując termin „samochód”, można natomiast odwołać się do Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), do której odnoszą się przepisy o amortyzacji. W KŚT w grupie 7 – środki transportu, w podgrupie 74 – pojazdy mechaniczne, odrębnie sklasyfikowano:
- autobusy oraz autokary (rodzaj 744),
- samochody:
– osobowe (rodzaj 741),
– ciężarowe (rodzaj 742),
– specjalne (rodzaj 743).
Z kolei tramwaje należą do podgrupy 72 środków transportu i zdefiniowane są jako tramwajowy tabor szynowy.
[srodtytul]...a nie innych pojazdów [/srodtytul]
Tak więc z KŚT wynika, że kategoria „samochody” obejmuje samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. Nie obejmuje natomiast autobusów, autokarów i tramwajów.
[b]Reasumując, straty związane z likwidacją bądź utratą autobusów oraz tramwajów są kosztem podatkowym nawet wtedy, gdy nie zostały objęte dobrowolnym ubezpieczeniem. Podobnie jest z wydatkami na ich remonty powypadkowe.[/b]