Fakturę korygującą trzeba wystawić zarówno gdy udzielono rabatu, jak też w przypadku stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji uprzednio wystawionej faktury. Oznacza to, że dla wystawienia korekty faktury niezbędne jest:

- zaistnienie zdarzenia pociągającego za sobą obowiązek wystawienia faktury,

- udzielenie następnie rabatu zmniejszającego pierwotną sprzedaż lub

- popełnienie omyłki przy wystawianiu pierwotnej faktury w jakiejkolwiek jej pozycji.

[srodtytul]Nabywca nie wystawi[/srodtytul]

Fakturę korygującą wystawia podatnik udzielający rabatu. Przepisy wskazują jednak bezosobowo, że fakturę korygującą wystawia się w przypadku stwierdzenia pomyłki w uprzednio wystawionej fakturze. Czy oznacza to, że przy omyłkach fakturę korygującą może wystawić nabywca towaru lub usługi? Z przepisów wynika, że nabywca towaru lub usługi, jeżeli zauważy pomyłkę w otrzymanej fakturze lub fakturze korygującej, wystawia notę korygującą. Nota korygująca może dotyczyć zmiany wyłącznie takich elementów otrzymanej faktury jak:

- określenie wystawcy i odbiorcy faktury oraz ich numerów NIP;

- daty wystawienia faktury oraz terminu dokonania sprzedaży, a także numeru faktury;

- nazwy towaru lub usługi.

Oznacza to, że nabywca towaru lub usługi nie może wystawić faktury korygującej. Wątpliwości w praktyce budzi tylko sytuacja przeniesienia fakturowania na odbiorcę towaru na podstawie wcześniej sporządzonego porozumienia i poinformowania o tym właściwego organu podatkowego. Mimo że przeniesienie prawa do wystawiania faktur dotyczy tylko faktur dokumentujących sprzedaż oraz faktur zaliczkowych, wydaje się, iż dopuszczalne jest wystawienie faktury korekty przez odbiorcę w sytuacji, gdy uprzednio została wystawiona faktura zawierająca omyłki w swojej treści.

[srodtytul]Odbiór dokumentu [/srodtytul]

[b]Z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r. (U 6/06) [/b]wynika, że przepisy rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur VAT w zakresie, w jakim wymagają posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez jej odbiorcę, są niezgodne z konstytucją ze względu na przekroczenie delegacji ustawowej.

W tym samym wyroku Trybunał stwierdził, że utrata mocy obowiązującej tego przepisu nastąpi 18 grudnia 2008 r. W praktyce obowiązywały zatem przepisy niezgodne z konstytucją. Jakie były tego konsekwencje?

Organy podatkowe uważały, że podatnik musi obligatoryjnie posiadać potwierdzenie odbioru, szczególnie w sytuacji, gdy koryguje wartość podatku należnego w związku z wystawioną fakturą.

Natomiast sądy administracyjne skłaniały się ku rozwiązaniu, że przepis niekonstytucyjny nieobowiązuje, a zatem jego uchylenie w przyszłości nie niesie ze sobą konsekwencji prawnych (np. [b]WSA w Rzeszowie w wyroku z 19 lutego 2008 r., I SA/Rz 919/07[/b]).

Tym samym dla podatników istniało znaczne ryzyko zakwestionowania braku potwierdzenia faktury korekty od kontrahenta. Szanse na uchylenie niekorzystnej decyzji były jednak w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

[b]Mimo ostatniej nowelizacji przepisów ustawy o VAT, która przenosi obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla dokonania korekty podatku należnego bezpośrednio do treści ustawy, nadal są wątpliwości dotyczące zgodności tego z dyrektywą nr 2006/112/WE. W konsekwencji po raz kolejny podatnicy będą musieli dochodzić swoich racji w sądach administracyjnych lub Europejskim Trybunale Sprawiedliwości.[/b]

Brak posiadania potwierdzenia faktury korygującej mimo wszystkich zmian wciąż jest obarczony znacznym ryzykiem podatkowym po stronie podatników.

[srodtytul]Termin rozliczenia [/srodtytul]

Korektę rozliczamy w miesiącu (kwartale), w którym została wystawiona lub kiedy została otrzymana. Pamiętajmy, że wystawienie dające prawo do rozliczenia musi być potwierdzone odbiorem faktury przez kontrahenta. Przypomnijmy ciekawy[b] wyrok WSA w Warszawie z 29 listopada 2007 r. (III SA/Wa 1516/07)[/b]. Sąd zróżnicował moment dokonania korekty, uzależniając go od jej przyczyn. Jeżeli faktura pierwotna była nieprawidłowa już w momencie jej wystawiania, a faktura korygująca została wystawiona w celu podwyższenia zaniżonej kwoty podatku, to korektę należy rozliczyć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Natomiast gdy faktura pierwotna była wystawiona prawidłowo, a konieczność wystawienia faktury korygującej wiązała się z okolicznościami, które zaistniały już po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, korektę rozlicza się na bieżąco. Dotyczy to np. podwyższenia ceny po wystawieniu faktury.

[i]Autor jest doktorem, specjalistą ds. podatków na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu[/i]

[ramka][b]Różnice kursowe[/b]

Przyjęcie zasady, że korektę rozliczamy w momencie jej wystawienia lub odbioru, może przy obrocie w walutach obcych prowadzić do wątpliwości, jaki kurs waluty zastosować. Przy wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów organy podatkowe potwierdzają możliwość rozliczenia faktury korygującej kursem z dnia wystawienia faktury pierwotnej (np.[b] pismo Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 16 stycznia 2007 r., RO/443-67/06[/b]). Podobnie jest przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów lub imporcie usług ([b]pismo Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu Pismo z 11 maja 2007 r., ZP/443-39/07[/b]). Przy korektach związanych z obrotem międzynarodowym stosowany powinien być zatem kurs pierwotny korygowanej faktury po to, aby różnice kursowe były neutralne w płaszczyźnie VAT. [/ramka]