[b]Tak.[/b] Wójt, burmistrz (prezydent miasta) nie może zapominać, iż w pierwszej kolejności przed skierowaniem należności do wyegzekwowania w trybie egzekucji administracyjnej trzeba podatnikowi przesłać upomnienie. Sam zapis w deklaracji, iż stanowi ona podstawę przymusowego wyegzekwowania należności, nie upoważnia wierzyciela do pominięcia upomnienia. Zgodnie bowiem z art. 3a § 2 o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tytuł wykonawczy można wystawić na zobowiązania powstałe w przypadkach określonych w art. 21 § 1 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa (podatki powstające z mocy prawa) i wykazane w deklaracjach lub zeznaniach podatkowych po spełnieniu dwóch warunków, tj.:

– deklaracja lub zeznanie zawiera pouczenie, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego,

– wierzyciel przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego przesłał zobowiązanemu upomnienie.

Przepis ten pozwala zatem na egzekwowanie zobowiązań powstałych z mocy prawa, jeżeli wynikają one z deklaracji lub zeznania złożonego przez podatnika, jeśli jednocześnie zostaną spełnione dwa warunki.

[b]Po pierwsze, wierzyciel przed wszczęciem postępowania musi przesłać upomnienie zobowiązanemu.

Po drugie, w owej deklaracji czy zeznaniu zamieszczono klauzulę zawierającą pouczenie, iż stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego[/b] (por. Z. Leoński w: „Postępowanie egzekucyjne w administracji. Komentarz, R. Hauser i in.”, Wyd. C. H. Beck W-wa 2004, str. 33).

[ramka][b]Podstawa prawna[/b]:

–[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179915]ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU z 2005 r., nr 229, poz. 1954 ze zm.)[/link];

[/ramka]