[b]Tak.[/b] Zgodnie z art. 13[sup]2[/sup] [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185407]ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.)[/link] podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek, utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, opłatę w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT wynikającej z tej usługi.

Obowiązkiem tym objęte są wszystkie firmy, które w jakikolwiek sposób reklamują wyroby alkoholowe (markę, nazwę, logo itp.). Przy tym nie ma żadnego znaczenia procentowa zawartość alkoholu w reklamowanym napoju.

Mogą to więc być zarówno agencje reklamowe i media promujące napoje alkoholowe, jak też niewielkie firmy – właściciele pubów (uzyskujący przychody z tytułu reklamy poprzez eksponowanie logo, podstawek firmowych pod kufle itp.), a także sklepikarze (bardzo częste formy reklamy to np. lodówka z logo danego rodzaju alkoholu albo szyld).

Oprócz uiszczenia opłaty muszą też sporządzić deklarację miesięczną i przekazać ją do 20 dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym powstał obowiązek wystawienia faktury (zgodnie z ustawą o VAT) na wynagrodzenie lub jego część. Deklaracje składa się do tego samego urzędu skarbowego, do którego przekazujemy deklaracje VAT (w zakresie tej usługi).

Wzór deklaracji (DRA-1) określony jest w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=174684]rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z 17 sierpnia 2004 r. (DzU nr 181, poz. 1874).[/link]

Opłatę wnosi się najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym powstał obowiązek złożenia deklaracji, bezpośrednio na wyodrębniony rachunek Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów utworzony przez ministra sportu. Jest ona kosztem uzyskania przychodów (art. 13[sup]2[/sup] ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).