Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Tak więc obniżenie ceny powoduje zmniejszenie przychodu u sprzedawcy. O taką samą wartość niższe są koszty uzyskania przychodów poniesione przez nabywcę, któremu udzielono rabatu.
Jeśli obniżka nastąpi już po sprzedaży, trzeba skorygować przychody (sprzedawca) i koszty (kupujący) na podstawie faktury korygującej. Jeżeli strony umowy sprzedaży pozostają ze sobą w stałych kontaktach handlowych, rabat może być udzielony przy następnym zakupie.
Jakie są skutki podatkowe innych preferencji dla klientów:
- towar handlowy sprzedawany razem z towarem podstawowym, w pakiecie promocyjnym– po stronie sprzedawcy powstanie przychód, a koszt wytworzenia lub nabycia zarówno towaru podstawowego, jak i towaru objętego promocją jest kosztem uzyskania przychodu,– u nabywcy nie powstanie przychód, a cena zakupu towaru podstawowego wraz z towarem promocyjnym stanowi dla niego koszt uzyskania przychodu,
- prezent sprzedawany razem z towarem podstawowym zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej– u sprzedawcy przychód ze sprzedaży, a wydatki na wytworzenie lub nabycie towarów i prezentów mogą być kosztem, – u kupującego wydatki na zakup są kosztem uzyskania przychodów, natomiast prezent w ramach sprzedaży premiowej może być opodatkowany ryczałtowo (z uwzględnieniem zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT) bądź też jest przychodem z działalności,
- przyznanie nagrody rzeczowej dla klienta (darowizna)– dla sprzedawcy wydatek na wytworzenie lub nabycie darowanych towarów nie jest kosztem uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT),– nabywca z reguły będzie opodatkowany na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn,
- przyznanie premii pieniężnej (bonusu) klientowi– po stronie sprzedawcy powstanie koszt uzyskania przychodu (jeżeli wykaże on – w umowie z kontrahentem lub regulaminie promocji – że wypłacona nabywcy kwota ma związek z osiągniętym przez niego przychodem),– po stronie nabywcy powstanie przychód rozliczany na zasadach ogólnych.
Autor jest pracownikiem Izby Skarbowej w Krakowie