Tak uznała [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 20 sierpnia 2008 r. (nr IPPB1/415-683/08-2/JB)[/b]. Jej zdaniem nie zmienia tego fakt, że skutkiem tego rodzaju działań jest sprzedaż towarów i osiągnięcie przychodów.

Z pytaniem wystąpił przedsiębiorca, którego firma jest przedstawicielem producentów maszyn budowlanych. Często wyjeżdża on za granicę na targi budowlane wraz z potencjalnymi klientami. W trakcie pobytu w fabryce i na targach kontrahenci, którzy rozważają możliwość zakupu maszyn budowlanych, mają okazję zapoznać się z zasadami eksploatacji tych urządzeń oraz ich zaletami. W wielu wypadkach klienci kupują maszyny już podczas pobytu na targach, bezpośrednio od producenta – wtedy firma jako dystrybutor otrzymuje za zawarty kontrakt prowizję. Inna możliwość to zakup maszyny od producenta i sprzedaż jej klientowi w Polsce.

Firma ponosi koszty organizacji tego typu wyjazdów. Chodzi przede wszystkim o zakup biletów i opłacenie noclegów. Pojawiła się więc wątpliwość, czy mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy przepisy na to pozwalają. Powołał się on na ogólną definicję kosztów zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z nim są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki należy więc oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Nie ma natomiast wątpliwości, że firma ponosi koszty w celu pozyskania klientów a, co za tym idzie, sprzedaży maszyn budowlanych. Izba Skarbowa w Warszawie nie zgodziła się z tym stanowiskiem. W odpowiedzi wskazała na art. 23 ustawy o PIT. Zawiera on katalog wydatków, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu. W ust. 1 pkt 23 tego przepisu wymienione są koszty reprezentacji, w szczególności wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Izba podkreśliła, że wyrażenie „w szczególności” oznacza, iż nie jest to katalog zamknięty. Innymi słowy, ustawodawca tylko przykładowo wymienia wydatki związane z reprezentacją firmy, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie przepisy podatkowe nie zawierają definicji reprezentacji. Należy więc posłużyć się wykładnią językową.

Według „Słownika języka polskiego” przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o PIT, należy przyjąć, że „reprezentacja” to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością, mające wywołać dobre wrażenie. Obejmuje ona działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych. W tym określeniu mieści się więc działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy.

Zdaniem Izby Skarbowej w Warszawie wynika z tego, że [b]wydatki na bilety lotnicze, pociąg, autobus oraz koszty noclegów związane z organizacją wyjazdu na targi potencjalnych kontrahentów nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Mają one bowiem charakter okazałości i wystawności, ponieważ odbiegają od zasad ogólnie przyjętych w kontaktach między firmami.[/b]