Księgę można prowadzić komputerowo, trzeba jednak spełnić kilka warunków.

Mówi o tym § 31 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Tak więc warunkiem uznania księgi za prawidłową jest:

- określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do jej prowadzenia,

- stosowanie programu zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi,

- przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.

Reklama
Reklama

Na koniec każdego miesiąca (nie później niż do 20 dnia następnego) trzeba sporządzić wydruk zapisów. Powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Jeśli jednak przedsiębiorca posługuje się programem komputerowym, który nie zapewnia wydruku według wzoru, powinien założyć księgę w formie „papierowej”. W tym wypadku po zakończeniu miesiąca należy:

- sporządzić wydruk komputerowy zawierający podsumowanie zapisów,

- wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne wynikające z tego wydruku.

O tych obowiązkach należy pamiętać, stosując m.in. program Excel.

Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska