Fiskus często upiera się przy swojej interpretacji przepisów, mimo że sądy uważają ją za nieprawidłową. Nieodpłatne przekazanie w ramach promocji lub reklamy towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych jest jednym z przykładów takiej sytuacji. Zawarty jest tam wykaz towarów, których dostawa musi być ewidencjonowana w kasie. Są to m.in. nagrane płyty CD i DVD oraz aparaty telefoniczne, czyli towary często przekazywane w ramach różnego rodzaju akcji reklamowych i promocyjnych.
Firmy chętnie dają promocyjne prezenty, gdyż przy ich zakupie mogą odliczyć VAT (oczywiście pod warunkiem że są one związane ze sprzedażą opodatkowaną), natomiast przy przekazaniu nie muszą odprowadzać podatku należnego. Tak wynika z orzecznictwa, m.in. [b]wyroku z 3 kwietnia 2007 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (I SA/Wr 152/07)[/b]. To jest podstawowy powód rozbieżności między sądami a organami podatkowymi. Te ostatnie twierdzą bowiem, że w takiej sytuacji konieczne jest odprowadzenie VAT.
W dalszej kolejności powstaje drugi problem: czy w takiej sytuacji nieodpłatne przekazanie towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia musi być ewidencjonowane z zastosowaniem kasy fiskalnej. Sądy twierdzą, że nie ma takiej konieczności. To dlatego że w rozumieniu ustawy o VAT nie jest to sprzedaż. Jest to bowiem przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tymczasem ustawa o VAT uznaje za sprzedaż tylko takie przekazywanie towarów bez wynagrodzenia, które tego warunku nie spełnia. Dlatego bez znaczenia pozostaje drugie kryterium wynikające z przepisów, czyli prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Takie rozumienie przepisów wynika z [b]orzeczeń WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r. (III SA /Wa 984 /07) oraz z 5 października 2007 r. (II SA/ Wa 1255/07)[/b].
Co na to organy podatkowe? Nic. Przedsiębiorca, który przywoła we wniosku o interpretację korzystne orzeczenia, prawdopodobnie otrzyma odpowiedź, że „wyroki sądów administracyjnych dotyczą konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane”. Jednym z licznych przykładów jest [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 8 maja 2008 r. (IPPP1-443-428/08-3/JF).[/b]
Firma, która zwróciła się z pytaniem, prowadzi działalność marketingową zgodnie z zasadami określonymi w prawie farmaceutycznym. Polega ona na reklamowaniu produktów medycznych, działalności przedstawicieli medycznych, dostarczaniu próbek produktów, organizowaniu kongresów medycznych, zjazdów i konwentów naukowych. W związku z tymi działaniami spółka zamierza przekazywać osobom fizycznym gadżety reklamowe w postaci płyt CD i DVD, telefonów komórkowych, drobnego sprzętu rtv i komputerowego (typu karty pamięci) z logo firmy lub produktu. Wartość jednostkowa tych towarów nie przekracza 100 zł brutto. Ponadto firma przekazuje nagrane płyty CD i DVD z materiałami informacyjnymi i promocyjnymi dotyczącymi promowanych produktów leczniczych.
Podatnik spytał, czy postępuje prawidłowo nie rejestrując za pomocą kas fiskalnych wydawanych nieodpłatnie kontrahentom nagranych płyt CD i DVD? Zwrócił się także z pytaniem: czy nieodpłatne wydanie w ramach prowadzonej promocji wskazanych gadżetów reklamowych powinno być ujęte w kasach?
Zdaniem spółki w obu tych wypadkach nie musi stosować kasy, ponieważ będzie to przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika.
Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Jej zdaniem nie jest opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł. Nie podlega VAT również przekazanie jednej osobie prezentów, których łączna wartość w roku podatkowym mieści się w przedziale 5,01 – 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych.
Natomiast jeżeli wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł, firma ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.
Zdaniem izby skarbowej opodatkowaniu VAT podlega na ogół każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o VAT naliczony przy nabyciu tego towaru. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Dlatego nieodpłatne przekazanie towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia (m.in. płyty CD i DVD, telefony komórkowe) musi być ewidencjonowane z zastosowaniem kasy fiskalnej.
Takie samo stanowisko zajęły [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 13 lutego 2008 r. (IP-PP2-443-679/07-2/SAP) oraz Izba Skarbowa w Poznaniu w odpowiedzi z 16 stycznia 2008 r. (ILPP2/443-83/07-2/ ISN).[/b]
Podatnicy muszą być więc przygotowani, że bez wsparcia sądu nie przekonają przedstawicieli fiskusa do swoich racji. Wyjątkiem są firmy, które nie odliczają VAT przy nabyciu przekazywanych towarów, bo świadczą usługi zwolnione, np. banki. Tu nie ma wątpliwości: przekazanie nie jest opodatkowane. Nie trzeba go także ujmować w kasie fiskalnej. Potwierdza to m.in.[b] interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 15 stycznia 2008 r. (IPPP1-443-596/ 07-3/MP).[/b]