Jeśli czytelniczka kupiła nieruchomość, będzie mogła naliczać odpisy amortyzacyjne od jej wartości początkowej. Jest to cena nabycia powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do takich kosztów zalicza się w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłaty notarialne, skarbowe i inne, odsetki, prowizje. Czytelniczka nie będzie mogła zaliczyć bezpośrednio w koszty opłaty notarialnej poniesionej w związku z nabyciem lokalu, a jedynie pośrednio poprzez uwzględnienie jej w wartości początkowej, ustalonej na potrzeby amortyzacji podatkowej.
Nabywając lokal wspólnie z małżonkiem, czytelniczka będzie mogła naliczać odpisy amortyzacyjne od całej wartości początkowej. Chyba że małżonek również prowadzi działalność gospodarczą w tym lokalu. W tej sytuacji oboje będą mogli go amortyzować, ale każde z nich od połowy wartości początkowej.
Jeśli chodzi o rozliczenie wydatków związanych z remontem lokalu, takich jak wymiana okien, drzwi, systemu ogrzewania, należy przede wszystkim ustalić, jaki mają charakter. Organy podatkowe przyjmują, że istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych, niezwiększające jego wartości początkowej. Podkreślają, że remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika i jest jej skutkiem.
W przedstawionej sytuacji wydatki na remont nie będą poniesione w trakcie amortyzacji lokalu, ale przed przekazaniem go do używania w działalności gospodarczej.
Z ustawy o PIT wynika jednoznacznie, że środki trwałe mogą być amortyzowane, jeżeli są kompletne i zdane do użytku w dniu przyjęcia do używania. W związku z tym organy podatkowe uznają, że wszelkie wydatki poniesione do dnia przekazania środka trwałego do używania powinny powiększać jego wartość początkową.
W konsekwencji nakłady poniesione na remont nabytego przez czytelniczkę lokalu do dnia oddania do używania nie powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, ale muszą zwiększyć jego wartość początkową, od której można naliczać odpisy amortyzacyjne. Potwierdza to przykładowo interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z 14 marca 2006 r. (DF-415/4/06).
Warto pamiętać, że wydatki na późniejsze remonty, po rozpoczęciu amortyzacji lokalu, będą mogły być wliczone w koszty bezpośrednio, o ile nie będą stanowić ulepszenia środka trwałego. Na czym polega różnica w kwalifikacji tych wydatków? Remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów. Natomiast w wyniku ulepszenia środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji, zyskuje istotną zmianę cech użytkowych (interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 lutego 2008 r., ITPBa/415-621/07/DP).
Ewa Opalińska jest doradcą podatkowym z Kancelarii Prawnej Gide Loyrette Nouel
Maciej Grela jest prawnikiem z Kancelarii Prawnej Gide Loyrette Nouel