- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi za pośrednictwem własnego sklepu internetowego sprzedaż biletów w formie elektronicznej na wydarzenia muzyczne, kulturalne, sportowe i inne odbywające się na terytorium Polski. W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, klient uprawniony jest do tego, aby domagać się zwrotu poniesionych przez siebie wydatków na zakup biletów. W przypadku zawarcia z organizatorem stosownej umowy spółka może realizować na zlecenie organizatora i w jego imieniu obsługę zwrotu kosztów zakupu biletów. W takim przypadku żądanie zwrotu może zostać złożone przez klienta na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Realizacja zwrotów trwa do 30 dni od daty dostarczenia na adres poczty elektronicznej formularza zwrotu wysłanego przez klienta. Ponadto, konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem maila. W jakim momencie spółka jest uprawniona do skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania i VAT w przypadku zwrotu biletów na imprezy kulturalne, sportowe itp. przez klientów będących osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdy sprzedaż nie jest udokumentowana ani paragonem fiskalnym (spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących), ani fakturą i gdy dokumentem potwierdzającym zwrot jest wyciąg bankowy? – pyta czytelniczka.
Czytaj także: VAT: zwrot towaru bez paragonu
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (dotyczy faktur), obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
W analizowanej sprawie, skoro ani nie została wystawiona faktura, ani sprzedaż nie została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT wystarczające może być – w przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora –roszczenie klienta złożone w formie elektronicznej lub pisemnej z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów na zakup biletu oraz zwrot ceny biletu na rachunek bankowy klienta np. na rachunek bankowy, z którego nastąpiła zapłata. Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy, takim dokumentem będzie przesłane przez klienta oświadczenie w formie pisemnej lub elektronicznej oraz zwrot ceny biletu na rachunek bankowy klienta.
Jak czytamy w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 listopada 2017 r. (0111-KDIB3-1.4012.497. 2017.2.KO): „W przypadku sprzedaży biletów konsumentom, która to sprzedaż nie została udokumentowana fakturą VAT, jak i również paragonem fiskalnym (...), w sytuacji, gdy nastąpi zwrot biletów przez konsumentów, dokumentem księgowania zwrotu kosztów biletów konsumentom będzie wyciąg bankowy. Wnioskodawca będzie mógł zmniejszyć podstawę opodatkowania podatku od towarów i usług na podstawie wyciągu bankowego dopiero za okres, w którym dokona zwrotu klientom kosztów biletów". ?
Autor jest doradcą podatkowym
podstawa prawna: art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.)