Jeszcze do końca ubiegłego roku przedsiębiorcy musieli starać się o to, aby konkurs był skierowany do nieograniczonego kręgu osób. Wydatki na reklamę niepubliczną można było zaliczać do kosztów tylko do wysokości limitu (0,25 proc. przychodów). Teraz nie ma tego problemu -wszystkie wydatki na reklamę mogą być w całości kosztem.
Należy więc rozstrzygnąć tylko, czy organizacja konkursu ma związek z działalnością. Wydaje się, że nie powinno być z tym kłopotów. Po to bowiem przygotowujemy konkurs, aby przedstawić firmę w pozytywnym świetle, zmusić klienta do aktywności, dowartościować go nagrodą i zareklamować produkt.
Kosztem będą również wydatki na konkursy dla współpracujących z nami firm, np. nagrody za najwyższe obroty. To działanie wspierające sprzedaż, które ma zachęcić partnerów handlowych do jeszcze lepszych wyników.
Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 marca 2004 r. (III SA 2844/02). W rozpatrywanej sprawie podatnik poniósł wydatki związane z akcją promocyjną skierowaną do pracowników współpracujących firm. Były to nagrody rzeczowe i pieniężne przyznawane za sukcesy w sprzedaży. Zdaniem sądu nagrody to zachęta do podnoszenia poziomu sprzedaży. W związku z tym miały bezpośredni wpływ na osiągane przychody i mogą być kosztem podatkowym.
Na rozliczenie wydatków konkursowych w kosztach zgadzają się też urzędy. Przykładowo Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 18 października 2006 r. (1472/ROP1/423274/28539/06/DP) przyznał, że kosztem mogą być wydatki na konkursy dla sprzedawców, którzy są pracownikami partnerów handlowych spółki. Jak czytamy w odpowiedzi: "Przyznawanie nagród stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Niewątpliwie możliwość uzyskania nagrody skłaniać będzie sprzedawców partnerów handlowych spółki do kontynuowania zakupów w firmie, która ją oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie na osiągane przez spółkę przychody".
Także w interpretacji Opolskiego Urzędu Skarbowego z 22 maja 2006 r. (PD/423-8/MM/06) czytamy: "Uatrakcyjnienie sprzedaży własnych produktów poprzez przyznawanie nagród rzeczowych i pieniężnych ma na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów spółki, a tym samym ma wpływ na osiągane przez spółkę przychody. Zatem wydatki poniesione przez spółkę związane ze sprzedażą premiową i konkursami będą stanowiły koszt uzyskania przychodów".
Firma, która organizuje konkurs, musi potrącić z wygranej podatek i odprowadzić go do urzędu.
Chyba że akcja promocyjna nie jest konkursem. Wtedy nie pobiera podatku, ale musi wykazać świadczenie w informacji PIT-8C.
Wygrane w konkursach (a także grach i zakładach wzajemnych oraz nagrody związane ze sprzedażą premiową) są opodatkowane 10-proc. zryczałtowanym podatkiem. Mówi o tym art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof).
Nagrody w konkursie nie wykazujemy w zeznaniu rocznym (art. 30 ust. 8 updof). A organizator nie składa PIT-8C, zgodnie bowiem z art. 42 a updof obowiązek ten nie dotyczy świadczeń, od których płatnik potrąca zryczałtowany podatek. Podatek od wygranej pobiera i odprowadza do urzędu do 20 dnia następnego miesiąca. Do końca stycznia następnego roku składa natomiast informację PIT-8AR.
Potwierdził to przykładowo Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 5 stycznia br. (1472/DPC/415107/06/PK). O rozliczenie podatkowe pytało towarzystwo zajmujące się dystrybucją jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Zorganizowało konkurs dla pracowników banku, którzy je sprzedają. Zdaniem urzędu nagrody dla zwycięzców są opodatkowane 10-proc. ryczałtem.
Przepisy przewidują też zwolnienie (do kwoty 760 zł) - gdy mamy do czynienia z tzw. konkursem medialnym albo dotyczy on nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (art. 21 ust. 1 pkt 68 updof).
Oczywiście organy podatkowe mogą uznać, że akcja promocyjna to nie konkurs. Wtedy nie potrącamy od "nagrody" podatku, wykazujemy ją tylko w informacji PIT-8C wysyłanej podatnikowi i urzędowi do końca lutego następnego roku. Tak było w sprawie rozpatrywanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - interpretacja z 19 maja 2006 r. (1472/DPC/41531/06/PK). Chodziło m.in. o nagrody dla pracowników dystrybutorów, którzy sprzedawali towary spółki. Urząd powołał się na definicję ze "Słownika języka polskiego PWN", zgodnie z którą konkurs to "przedsięwzięcie dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac". Tak więc w konkursie musi występować element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Natomiast spółka przekazywała nagrodę każdemu, kto osiągnął pewną, z góry określoną, wartość sprzedaży. W tym przedsięwzięciu nie było więc elementu współzawodnictwa. Nie jest to konkurs, więc spółka nie potrąca zryczałtowanego podatku, ale ma obowiązek wystawić PIT-8C.
Ta sprawa pokazuje, że podatnicy powinni pamiętać o pewnych charakterystycznych dla konkursu cechach, przede wszystkim o tym, że uczestnicy powinni rywalizować ze sobą.
Firmy muszą tak układać zasady konkursu, aby nie sprawić problemów podatkowych zwycięzcy.
Może bowiem zdarzyć się, że opodatkowana będzie i firma, która wygrała rywalizację, i jej pracownik korzystający z nagrody.
Tak prawdopodobnie będzie w sprawie opisanej przez czytelniczkę.
- Spółka akcyjna zorganizowała konkurs dla firm. Nagrodą była dwuosobowa wycieczka. Wygrała ją inna spółka i przyznała dwóm pracownikom. Kto uzyskał przychód (spółka czy pracownicy) i kto powinien odprowadzić podatek? - pyta czytelniczka DF.
Opodatkowanie wygranej zależy od tego, kto jest adresatem konkursu (i komu przysługuje nagroda). Jeśli osoby fizyczne (np. sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów), organizator powinien potrącić zryczałtowany 10-proc. podatek. Jeśli firmy, to wygrana jest ich przychodem z działalności.
Tak wynika chociażby z interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 19 maja 2006 r. (1472/DPC/415-31/06/PK). Spółka organizowała promocję dla swoich dystrybutorów (innych firm). Nagrodą za określoną sprzedaż była wycieczka. Jak podkreślił urząd, ta sprzedaż jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności, tak więc nagrody muszą być zaliczone do przychodów firmowych.
Podobna była konkluzja w sprawie rozpatrywanej przez Urząd Skarbowy w Kościanie (interpretacja z 14 czerwca 2006 r., PD/41514/PIA/06). Firma ubezpieczeniowa organizowała konkursy zachęcające do sprzedaży swoich produktów. Wygrał jeden z pośredników, który prowadzi działalność w tym zakresie. Jak czytamy w interpretacji: "Przychód w formie nagrody w takim konkursie, gdzie współzawodnictwo odbywało się na płaszczyźnie wyników sprzedaży, będącej przedmiotem działalności wnioskodawczyni, będzie z uwagi na ścisły związek z tą działalnością przychodem z działalności gospodarczej. Podatniczka prowadząc działalność gospodarczą na podstawie umowy agencyjnej, za zawierane umowy otrzymuje wynagrodzenie (prowizję). Nagroda w konkursie jest dla niej dodatkowym wynagrodzeniem w uznaniu dla dobrej współpracy i osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży. W przedmiotowej sytuacji nie może mieć zatem zastosowania odrębne opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym".
Przykładowo Izba Skarbowa w Warszawie w decyzji z 9 stycznia br. (1401/BF-II/0051102/06/JO) uznała, powołując się na prawo prasowe, że również Internet jest środkiem masowego przekazu. Przyznał to też Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 3 kwietnia br. (1471/PDF/415-21/07/ML).
Przestrzegałabym przed układaniem takiego regulaminu, z którego wynika, że konkurs jest skierowany do innych firm, chociaż faktycznymi "konsumentami" nagrody są ich pracownicy. Może tu bowiem powstać "podwójny" przychód. Najpierw wykazuje go firma, która wygrała konkurs. Jest to jej przychód z działalności gospodarczej. Potem musi doliczyć wartość wygranej do wynagrodzenia pracownika, któremu przekazała świadczenie (jest to jego przychód ze stosunku pracy). Jednocześnie firma (zwycięzca konkursu) przekazując bezpłatnie wycieczkę pracownikowi, nie może rozpoznać jej wartości jako kosztu podatkowego (mogłaby wykazać koszt jedynie w razie jej odpłatnego zbycia).
Lepiej więc w takiej sytuacji skierować konkurs bezpośrednio do pracowników kontrahentów. Wtedy ich przychód opodatkowany jest 10-proc. zryczałtowanym podatkiem. Natomiast po stronie ich pracodawcy przychód w ogóle nie powstanie.