Organy podatkowe nie kwestionują odliczenia wydatków, do których ponoszenia przedsiębiorca zobowiązał się jeszcze przed okresem zawieszenia. Potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2011 r. (IPPB1/ 415-596/11-4/JB).
Nie ma zaliczek
Sprawa dotyczyła podatnika, który 1 czerwca 2011 r. zawiesił prowadzenie firmy. Wcześniej, w styczniu 2011 r., zarejestrował umowy leasingu operacyjnego samochodów wykorzystywanych w prowadzeniu tej działalności. Pomimo zawieszenia działalności na wnioskodawcy spoczywa obowiązek zapłaty za czynsz, związany z długoterminowym charakterem umów. W przypadku ich zerwania musiałby płacić kary umowne.
Przedsiębiorca zapytał, czy wydatki ponoszone z tytułu rat leasingowych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Organ podatkowy odpowiedział, że zgodnie z art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie tej działalności na okres od jednego miesiąca do 24 miesięcy.
W tym czasie może jednak m.in.:
- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- sprzedawać własne środki trwałe i wyposażenie,
- osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 44 ust. 10 ustawy o PIT przedsiębiorca, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności, jest zwolniony z wpłacania zaliczek.
Liczy się cel wydatku
Z kolei kwestię kosztów uzyskania przychodów należy rozpatrywać biorąc pod uwagę zasadę ogólną zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem kosztami są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Przez sformułowanie „w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, jest uzależniona od obiektywnej, rzetelnej i całościowej oceny tego, czy poniesiony wydatek spełni te założenia.
Izba skarbowa uznała na tej podstawie, że wydatki dotyczące rat leasingowych ponoszone w okresie zawieszenia działalności gospodarczej mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. W związku ze zwolnieniem z obowiązku uiszczania zaliczek w tym okresie, wynikającym z art. 44 ust. 10 ustawy o PIT, przedsiębiorca rozliczy te koszty w zeznaniu rocznym.
Najem i prowadzenie biura
W interpretacji z 8 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie (IPPB1/415-594/10-3/JB) potwierdziła możliwość odliczenia wydatków na czynsz.
Z pytaniem zwróciła się podatniczka, która zawiesiła działalność gospodarczą z powodu złego stanu zdrowia. Wnioskodawczyni nie zlikwidowała jednak biura, gdyż ma nadzieję na kontynuowanie działalności. Mimo zawieszenia działalności ponosi takie koszty jak: opłaty za najem biura, podatek od nieruchomości, opłaty za telefony oraz serwis internetowy.
Organ podatkowy uznał, że o tym, czy dane wydatki są celowe i racjonalnie uzasadnione, decyduje przedsiębiorca, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania, że dany wydatek ma związek z tą działalnością.
Podkreślił, że opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy podlegają odliczeniu, skoro zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Wydatki te należy wówczas uznać za pośrednio związane z działalnością gospodarczą i mające związek z zachowaniem źródła przychodów.

Jarosław Ziobrowski prawnik w kancelarii WKB Wierciński Kwieciński Baehr
Komentuje Jarosław Ziobrowski, prawnik w kancelarii WKB Wierciński Kwieciński Baehr
W praktyce to, że przedsiębiorca zawiesi na jakiś czas prowadzenie firmy, nie oznacza, że nie ponosi w tym czasie wydatków związanych np. z wynajmem i utrzymaniem biura.
Organy podatkowe pozwalają takie wydatki odliczyć, jeżeli są one wynikiem zobowiązań podjętych jeszcze w czasie prowadzenia działalności.
Należy zgodzić się z interpretacją organów podatkowych, że koszty utrzymania biura lub rat leasingowych przyczyniają się do zabezpieczenia źródła przychodów.
Warto pamiętać, że dotyczy to wszystkich stałych opłat, z których nie można zrezygnować w okresie zawieszenia działalności. Przedsiębiorca nie uniknie jednak w tym czasie zapłaty podatku od nieruchomości lub nie obniży jego wysokości. Nie ma natomiast przeszkód, by później uznał kwotę podatku za koszt uzyskania przychodu.