Tak uważa Ministerstwo Finansów. Oznacza to, że od wielu lat zakłady pracy chronionej zaliczały do kosztów podatkowych zbyt duże kwoty. Problem wynika z [b]pisma ministra finansów z 5 marca 2010 r. (nrDD6/8213/165/KWW/ 09/BMI9/11871)[/b]. Jest to interpretacja wydana na podstawie art. 14a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D079D474B629FE014142D6DD72773C84?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Jest więc ona wiążąca dla organów podatkowych.

Minister wskazał, że prowadzący zakład pracy chronionej zwolniony jest m.in. z podatku od nieruchomości na zasadach przewidzianych w art. 7 ust. 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C807C6666B3D469E39A6209431A559D?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link]. Zwalnia on od podatku od nieruchomości prowadzących zakłady pracy chronionej w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie. Aby skorzystać z ulgi, zgłoszenie to musi być odpowiednio potwierdzone, np. decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej.

Takie same zasady dotyczą zakładów aktywności zawodowej. Uzyskane środki ze zwolnienia prowadzący zakład pracy chronionej zobowiązany jest przekazać w 10 proc. na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) i w 90 proc. na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON). Prowadzący zakład aktywności zawodowej zobowiązany jest natomiast przekazać je na zakładowy fundusz aktywności (ZFA).

[wyimek]Organy powinny zaniechać poboru podatku za lata wstecz [/wyimek]

Powstaje pytanie, czy wpłaty te mogą być ujęte jako koszt uzyskania przychodów?

Minister finansów uznał, że nie. Wskazał, że zgodnie z przepisami o podatku dochodowym nie uważa się za koszty odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Kosztami tymi są tylko podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Takie zasady wynikają z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8B7C028534C5D4F67ED5696AB04D98EE?id=115893]ustawy o CIT[/link] oraz art. 23 ust 1 pkt 7 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0CC5288370C5ADFEAEC43100187623F2?id=80474]ustawy o PIT[/link].

[b]Minister finansów wyjaśnił, że żadne przepisy nie wskazują, iż ZFRON lub ZFA jest funduszem tworzonym w ciężar kosztów.[/b] Dlatego wpłaty odpowiadające środkom uzyskanym ze zwolnienia od podatku od nieruchomości nie są kosztem podatkowym. Minister wskazał, że taką wykładnię potwierdza [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 września 2006 r. (sygn. akt II FSK 1179/05)[/b].

Pismo zaskoczyło podatników.

– Przepisy od lat się nie zmieniają. Trudno więc zrozumieć, dlaczego organy podatkowe teraz dopiero zmieniły zdanie – mówi Edyta Sieradzka, wiceprezes Organizacji Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. To ta organizacja wnioskowała do ministra finansów o wydanie ogólnej interpretacji w sprawie zasad rozliczania kwot wynikających ze zwolnienia ZPCHR od podatku od nieruchomości.

Zdaniem Edyty Sieradzkiej, [b]jeśli interpretacja będzie oznaczać konieczność korygowania podatku np. z ostatnich pięciu lat, to dla wielu firm posiadających status ZPCHR oznacza to kłopoty finansowe, które mogą się zakończyć nawet ich upadłością. Dlatego organy podatkowe powinny zaniechać poboru tego podatku za lata wstecz[/b]. Tym bardziej że wcześniejsze wyjaśnienia były niespójne i wprowadzały podatników w błąd. Domaganie się dziś zapłaty byłoby więc sprzeczne z zasadą działania administracji w sposób budzący zaufanie obywateli.

W piśmie MF są też dobre dla firm informacje. Minister wyjaśnił, że nie ma przeszkód, aby do kosztów zaliczyć wydatki sfinansowane z ZFRON lub ZFA. Oczywiście, jeśli odpowiadają definicji kosztów, czyli są poniesione w celu uzyskania przychodu. Kosztem są także wpłaty na PFRON.

[b] Czytaj też artykuł [link=http://www.rp.pl/artykul/446064.html]"Kosztem będą wydatki, a nie przekazane środki”[/link][/b]