Split payment: podzielona płatność w księgach

Dane o środkach pieniężnych zgromadzonych na rachunku VAT powinny zostać zamieszczone w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego jednostki.

Publikacja: 19.09.2018 06:50

Split payment: podzielona płatność w księgach

Foto: 123RF

Od 1 lipca 2018 r. podatnicy VAT, którzy otrzymali fakturę VAT z wykazanym podatkiem (czyli nabywcy towarów lub usług) mogą przy płatności należności, wynikającej z tej faktury – na zasadzie dobrowolności, opcjonalnie (niezależnie od rodzaju nabywanych towarów lub usług) – skorzystać z tzw. mechanizmu podzielonej płatności (w skrócie MPP; ang. split payment; art. 108a ust. 1 ustawy o VAT). Jego istota sprowadza się do tego, że zapłata za towary (usługi), udokumentowane fakturą jest – na podstawie dokonanego przez nabywcę zlecenia płatniczego za pośrednictwem tzw. komunikatu przelewu – automatycznie dzielona przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową na dwie części: VAT i kwotę netto, które zasilą odpowiednio tzw. rachunek VAT oraz rachunek bieżący (dla którego utworzony został ten rachunek VAT) sprzedawcy. Kwota odpowiadająca VAT zasili rachunek VAT sprzedawcy z rachunku VAT nabywcy lub – w razie braku na nim środków – z jego rachunku bieżącego, natomiast kwota odpowiadająca wartości sprzedaży netto trafi na rachunek bieżący dostawcy z rachunku bieżącego odbiorcy.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku