Koszty: o tym, czy wydatek jest reprezentacją, czasem decydują niuanse

Wydatki związane z szeroko pojętą promocją firmy czy marki wywołują wiele sporów. Orzecznictwo pokazuje, że nie zawsze rację ma podatnik. Co do jednego sądy są jednak zgodne: każdą sprawę trzeba oceniać indywidualnie.

Publikacja: 23.07.2018 06:50

Koszty: o tym, czy wydatek jest reprezentacją, czasem decydują niuanse

Foto: Adobe Stock

Koszty uzyskania przychodów to jedna z podstawowych pozycji w podatkowym rozliczeniu firm zarówno tych mniejszych rozliczających się PIT, jak i tych, które płacą CIT. Jest to także jeden z najczęstszych punktów zapalnych między podatnikami a fiskusem. Problemem nie jest samo to czy dany wydatek może być kosztem w świetle dość ogólnie sformułowanej definicji kosztów uzyskania przychodów, ale to czy nie „łapie się" na jeden z wielu wyjątków, które ustawodawca wyłączył z tej kategorii. Od lat, niezmiennie na tej spornej liście króluje m.in. wyłączenie dotyczące wydatków na reprezentację i reklamę. Bezcenną wskazówką, kiedy dany wydatek „promocyjny" da koszty, a kiedy nie, jest orzecznictwo sądów administracyjnych. Jego analiza – zwłaszcza z ostatniego okresu – pozwala na dwa wnioski: podejście sądów coraz częściej uwzględnia gospodarcze aspekty poczynań podatników i ma zdecydowanie indywidualny charakter.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rewolucja w podatku od nieruchomości 2025. Wyjaśniamy zmiany
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Podatki
Jak rozliczyć premię za polecenie kandydata do pracy? Nowe stanowisko fiskusa
Podatki
Sąd pyta Trybunał w Luksemburgu o PCC od przekształcenia spółki komandytowej w jawną
Podatki
Podatki 2025. Te zmiany w przepisach podatkowych trzeba znać
Podatki
Donald Trump straszy cłami. W obliczu wojny celnej warto się przyjrzeć, czym handlujemy