Sponsorowanie sportu stanie się bardziej atrakcyjne – tak Ministerstwo Finansów reklamuje nową ulgę, która znalazła się w podatkowym pakiecie Polskiego Ładu.
Jakie da korzyści? Teraz firma, która sponsoruje działalność sportową, może zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Polski Ład przewiduje dodatkowy bonus. Oprócz zaliczenia wydatków do kosztów przedsiębiorca odliczy ich połowę od dochodu. W sumie rozliczy więc do 150 proc. wydatków.
Kto skorzysta z nowej preferencji? Zarówno przedsiębiorcy płacący PIT według skali, jak i liniowy. A także firmy rozliczające się CIT (uzyskujące inne przychody niż z zysków kapitałowych).
Ile można zyskać
Załóżmy, że przedsiębiorca na liniowym PIT przeznaczy na sponsoring klubu sportowego 20 tys. zł. Taką kwotę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów. Zmniejszy więc podatek o 3,8 tys. zł. Odliczy też 10 tys. zł od dochodu. Dodatkowo więc obniży PIT o 1,9 tys. zł.
Jakie wydatki można będzie odliczyć na podstawie nowych przepisów? Przede wszystkim koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Wsparcie musi być przekazane na cele wskazane w art. 28 ust. 2 tej ustawy. Przykładowo: wykonanie programów szkolenia, zakup sprzętu, korzystanie z obiektów sportowych, finansowanie wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
Odpis przysługuje też na stypendia sportowe. Pod tym pojęciem rozumie się jednostronne, bezzwrotne świadczenia pieniężne za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej, przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, uczelnie wyższe, organizacje pożytku publicznego lub też kluby sportowe.
Ulga będzie przysługiwać także na finansowanie imprez sportowych, które nie są masowe (tu projekt odsyła do art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych).
– Nowe przepisy budzą już na starcie pewne wątpliwości. Przede wszystkim pojawia się pytanie, czy z ulgi mogą skorzystać tylko firmy, które są sponsorami, czy także same kluby. Na razie z projektu wynika, że również te drugie – mówi „Rzeczpospolitej" Piotr Maksymiuk, doradca podatkowy w kancelarii Baker McKenzie.
Ekspert dodaje, że niejasne jest odniesienie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który mówi o klubach sportowych niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
– Wiele klubów jest spółkami prawa handlowego i prowadzi też komercyjne działania. Czy ich sponsorowanie nie da prawa do nowej ulgi? Ustawodawca powinien to doprecyzować – podkreśla Piotr Maksymiuk.
Kolejna wątpliwość: ograniczenie preferencji do sponsoringu niemasowych imprez.
– Wygląda na to, że Ministerstwo Finansów chce zachęcić tylko do wspierania lokalnych, często amatorskich wydarzeń – mówi Piotr Maksymiuk.
Z projektu wynika, że nowego odliczenia dokonamy w zeznaniu rocznym. Pod warunkiem, że poniesione wydatki nie zostały przedsiębiorcy w jakiejkolwiek formie zwrócone lub odliczone od podstawy opodatkowania.
– Nowa ulga nie przysługuje na darowizny. One będą odliczane na zwykłych zasadach – podkreśla Piotr Maksymiuk. Przypomina też, że wydatki poniesione na sponsoring można rozliczyć w podatkowych kosztach wtedy, gdy jest to forma reklamy firmy. Sponsor musi więc być promowany przez sponsorowanego.
Pieniądze za reklamę
Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na niedawną interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0112-KDIL2-2.4011.191.2021. 1.IM). Wystąpił o nią przedsiębiorca, który podpisał umowę sponsoringu z trzecioligową męską drużyną siatkarską. Finansuje zakup strojów, sprzętu, opiekę medyczną, transport na mecze, opłaty rejestracyjne, licencyjne i sędziowskie, wynagrodzenie trenera. W zamian za to drużyna przyjęła nazwę jego przedsiębiorstwa. Na koszulkach widnieje jego logo. Nazwa sponsora jest też podawana w wywiadach w mediach oraz na portalu społecznościowym.
Fiskus zgodził się na rozliczenie wydatków w podatkowych kosztach. Przyznał, że sponsoring to forma reklamy, a zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na jej przychody.
Etap legislacyjny: konsultacje publiczne
Wsparcie kultury i szkolnictwa
Polski Ład daje nową ulgę w podatkach nie tylko tym, którzy sponsorują działalność sportową. Podobna preferencja przewidziana jest dla firm, które zainwestują w kulturę bądź szkolnictwo wyższe i naukę. Oprócz tego, że wydatki na sponsoring zaliczą do kosztów uzyskania przychodów, ich połowę będą mogły odliczyć od dochodu. Taka nowość znajdzie się zarówno w ustawie o PIT, jak i o CIT. Jakie inwestycje są objęte preferencją? Między innymi sponsorowanie instytucji kultury, działalności kulturalnej prowadzonej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne, finansowanie wynagrodzeń studentów odbywających u przedsiębiorcy staże i praktyki przewidziane programem studiów, pokrycie kosztów studiów dualnych. Przedsiębiorca odliczy wydatki w zeznaniu rocznym. Dzięki uldze firmy będą bardziej zainteresowane współpracą z instytucjami kultury czy uczelniami wyższymi, co pozwoli im pozyskać dodatkowe środki na prowadzoną działalność – przekonuje Ministerstwo Finansów.