Aktualizacja: 14.02.2018 05:00 Publikacja: 14.02.2018 05:00
Foto: Adobe Stock
- Jak wykazać w księgach rachunkowych ujawniony w trakcie inwentaryzacji środek trwały? – pyta czytelnik.
Każde przedsiębiorstwo ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin ten uważa się za dotrzymany, jeśli proces inwentaryzacji określonych w przepisach składników majątku rozpocznie się trzy miesiące przed zakończeniem roku, którego dotyczy, a zakończy się 15 dnia roku następnego. W przypadku środków trwałych, inwentaryzację można przeprowadzić raz na cztery lata, pod warunkiem, że środki trwałe znajdują się na terenie strzeżonym. Rezultatem prawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji jest protokół rozbieżności między stanem faktycznym stwierdzonym podczas spisu, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych. Na rozbieżności składają się niedobory i nadwyżki, a ich przyczyny powinny zostać szczegółowo wyjaśnione. Do czasu wyjaśnienia przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych należy je ujmować na kontach „Rozliczenie niedoborów"/„Rozliczenie nadwyżek". Jednak na koniec roku konta te nie powinny wykazywać salda, ponieważ art. 27 ust. 2 uor nakazuje, aby ujawnione podczas inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. O ile w przypadku stwierdzenia niedoboru środków trwałych sytuacja jest dość prosta, o tyle ujawnienie środków trwałych przysparza wielu wątpliwości dotyczących sposobu ich ujęcia w księgach rachunkowych.
Zamiast obiecanych sześciu dni kontrola podatkowa w najmniejszych firmach trwa czternaście. A eksperci mówią, że skarbówka i tak preferuje czynności sprawdzające, gdzie nie ma limitów.
Od 1 stycznia największe firmy będą musiały stosować nowe reguły księgowania dla celów raportowania CIT w formie elektronicznej. Ten obowiązek będzie stopniowo rozszerzany.
Przedsiębiorcy rozliczający się liniowym PIT mogą zaliczyć składkę zdrowotną do kosztów uzyskania przychodów albo odliczyć od dochodu. W 2025 r. do wysokości 12,9 tys. zł.
Do zawieszenia biegu terminu przedawnienia nie wystarczy wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Musi być związek między podejrzeniem ich popełnienia i niewykonaniem zobowiązań.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jedną z najważniejszych podatkowych nowości roku 2025 będzie globalny podatek wyrównawczy. Ustawa już istnieje, ale rząd zapowiada jej uzupełnianie.
Nadejście nowego roku to często czas postanowień. Mogą one dotyczyć różnych obszarów naszego życia, choć z ich realizacją… bywa różnie. Warto więc skupić się na takich, które są dość proste w wykonaniu i jednocześnie przyniosą nam wymierne korzyści, wygodę i spokój. Pomoże w tym aplikacja PeoPay Banku Pekao S.A. z którą można ćwiczyć dobre nawyki finansowe, uporządkować swój budżet i oszczędzić.
Czy przedsiębiorca zajmujący się doradztwem dotyczącym procedury zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów może utracić zwolnienie z VAT? Ministerstwo Finansów odpowiedziało.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
• ZUS pisze do przedsiębiorców i przyznaje wakacje składkowe za grudzień • Do obiecanej reformy składki zdrowotnej ciągle daleko • Zmiany w składce zdrowotnej niekonstytucyjne? • Podejrzenie o oszustwo podatkowe a bieg terminu przedawnienia. Wyrok • Czy odszkodowanie na podstawie ugody można zaliczyć w koszty? • VAT a sprzedaż samochodu po leasingu • Sąd o odliczeniu VAT od kantyny dla pracowników • Spór o udzielanie porad podatkowych. Doradcy kontra księgowi • Kary za nielegalne zatrudnienie cudzoziemców w górę • Ważne terminy na ten tydzień
To, że pracownicy zaspokajają w kantynie swoje własne potrzeby, nabywając usługi gastronomiczne, nie wyklucza związku zakupionej przez pracodawcę usługi z jego sprzedażą opodatkowaną. Z góry nie przekreśla zatem prawa do odliczenia VAT.
Nie prowadzimy w tej chwili żadnych prac, jeśli chodzi o podnoszenie podatków. Trwają natomiast prace koncepcyjne nad obniżeniem VAT na transport publiczny - poinformował w czwartek minister finansów Andrzej Domański na spotkaniu z dziennikarzami.
Jeśli przedsiębiorca wykupuje po leasingu samochód do majątku prywatnego i używa go na osobiste potrzeby, to nie zapłaci VAT przy jego sprzedaży. Fiskus potwierdza to w interpretacjach.
Przedstawiamy najciekawsze orzeczenia z zakresu prawa gospodarczego, administracyjnego, prawa pracy i ubezpieczeń, a także cywilnego oraz karnego wybrane z listopada 2024 r.
Przepisy są dosyć skomplikowane, dlatego rodzą spory między organami skarbowymi a gminami. Należy więc doprecyzować, które wydatki gmin są poza VAT-em, a na które powinien być nałożony podatek VAT – mówi prof. dr hab. Artur Mudrecki, dyrektor Centrum Badań nad VAT-em w Akademii Leona Koźmińskiego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas