Co zrobić z nadwyżką środka trwałego

Jeśli podczas inwentaryzacji w firmie został ujawniony składnik majątku, który nie był do tej pory wpisany do ewidencji, to w pierwszej kolejności trzeba wyjaśnić przyczyny takiego stanu rzeczy. To podstawa prawidłowego ujęcia wyników spisu w księgach.

Publikacja: 14.02.2018 05:00

Co zrobić z nadwyżką środka trwałego

Foto: Adobe Stock

- Jak wykazać w księgach rachunkowych ujawniony w trakcie inwentaryzacji środek trwały? – pyta czytelnik.

Każde przedsiębiorstwo ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin ten uważa się za dotrzymany, jeśli proces inwentaryzacji określonych w przepisach składników majątku rozpocznie się trzy miesiące przed zakończeniem roku, którego dotyczy, a zakończy się 15 dnia roku następnego. W przypadku środków trwałych, inwentaryzację można przeprowadzić raz na cztery lata, pod warunkiem, że środki trwałe znajdują się na terenie strzeżonym. Rezultatem prawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji jest protokół rozbieżności między stanem faktycznym stwierdzonym podczas spisu, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych. Na rozbieżności składają się niedobory i nadwyżki, a ich przyczyny powinny zostać szczegółowo wyjaśnione. Do czasu wyjaśnienia przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych należy je ujmować na kontach „Rozliczenie niedoborów"/„Rozliczenie nadwyżek". Jednak na koniec roku konta te nie powinny wykazywać salda, ponieważ art. 27 ust. 2 uor nakazuje, aby ujawnione podczas inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. O ile w przypadku stwierdzenia niedoboru środków trwałych sytuacja jest dość prosta, o tyle ujawnienie środków trwałych przysparza wielu wątpliwości dotyczących sposobu ich ujęcia w księgach rachunkowych.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Fiskus i korespondencja wysyłana do pełnomocnika. Ważna uchwała NSA
Podatki
Adwokat rozliczy w kosztach wydatki na edukację zatrudnionego aplikanta
Podatki
Jak często polski biznes trafia na celownik skarbówki? Niepokojący raport MDDP
Podatki
Podatki, edukacja i farmacja. To kolejne propozycje zespołu Brzoski
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Podatki
Czy przedsiębiorcy mogą poprawiać słuch i wzrok na koszt firmy?