Aktualizacja: 06.11.2017 05:00 Publikacja: 06.11.2017 05:00
Foto: Adobe Stock
- Przedsiębiorca weźmie w leasing operacyjny maszynę produkującą elementy metalowe. Ponieważ maszyna ma spore rozmiary, przedsiębiorca wybudował wiatę, w której maszyna ma być użytkowana. Wiata ma fundamenty i składa się z trzech ścian z cegły oraz dachu z blachy. Do jakiego numeru Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) należy zakwalifikować taką wiatę? Jak ją amortyzować? – pyta czytelnik.
Stosownie do art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c ustawy o PIT, środki trwałe. Są to stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT, tj. umowy leasingu.
Fiskus potwierdza, że pracownikowi, któremu pracodawca zwraca wydatki na okulary, przysługuje zwolnienie z PIT. Skarbówka zgadza się też, że pracodawca może rozliczyć te wydatki w kosztach. Ale nie pozwala na odliczenie VAT.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawach o VAT i akcyzie. Pojawi się ulga dla samochodów przeznaczonych do testów. Rząd wycofuje się z pomysłu integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
1 stycznia 2025 r. weszły w życie nowe definicje budynku i budowli w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. Ostrzegaliśmy ostatnio, że przedsiębiorcy powinni przyjrzeć się firmowej infrastrukturze, by do końca marca poprawnie wypełnić deklarację podatkową. Co mówią nowe przepisy i jakich budowli dotyczą? Zapraszamy na kolejny webinar "Rzeczpospolitej".
Wydatki na dodatkowe świadczenia dla samozatrudnionych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka się zgadza, eksperci podkreślają jednak, że tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracowników.
Przedsiębiorca prowadzący samodzielną działalność może ją rozliczać, korzystając z kasowego PIT. Także wtedy, gdy jednocześnie działa w spółce cywilnej, jawnej lub partnerskiej. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Wydatki ponoszone przez spółkę dominującą w celu zwiększenia ceny sprzedaży akcji spółki zależnej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki dominującej.
Radca prawny może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wykorzystywany do celów służbowych inteligentny zegarek.
Wydatki na dodatkowe świadczenia dla samozatrudnionych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka się zgadza, eksperci podkreślają jednak, że tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracowników.
Firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na lekarstwa, środki higieniczne, napoje oraz przekąski, które są udostępniane pracownikom. Wpływają bowiem pozytywnie na ich samopoczucie i motywują do lepszej pracy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Rozliczanie kosztów pracowniczych na koniec roku to jeden z kluczowy elementów zamknięcia rocznego. Dział księgowości musi uwzględnić nie tylko standardowe wynagrodzenia, ale również premie, świadczenia dodatkowe i niewykorzystane urlopy.
Niewypłacalność to zjawisko, które może dotknąć każdego przedsiębiorcę. Skąd dłużnik ma wiedzieć, że zbliża się moment niewypłacalności? Jakie działania powinien podjąć gdy pojawią się problemy z płynnością finansową?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas