Patologie polegające na fikcyjnym przetwarzaniu zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych zostaną ukrócone. Organizacje odzysku i zakłady przetwarzania zajmujące się odpadami, np. po starych lodówkach, telewizorach, pralkach muszą przeprowadzić u siebie raz w roku audyt.
Zgodnie z przepisami ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, które weszły w życie 1 stycznia 2017 r., przedsiębiorcy będą musieli przeprowadzić taki audyt u siebie do 30 kwietnia. Ci, którzy zlekceważą ten obowiązek albo zaproszą zewnętrznego audytora po terminie, narażą się na kary od 10 tys. zł do 500 tys. zł.
Takie zewnętrzne audyty mają sprawić, że niektórzy przedsiębiorcy nie będą już wystawiać dokumentów potwierdzających odzysk i recykling, którego w rzeczywistości nie było. Nie będą też w dokumentacji zawyżać danych. W ten sposób nie dość, że niektórzy zarobili pieniądze za coś, czego nie wykonali, to jeszcze w nieodpowiedni sposób pozbyli się urządzeń, które mieli przetworzyć albo w ogóle ich nie zebrali z rynku. Zaczęło też obowiązywać rozporządzenie ministra środowiska, które określa zasady wykonywania takich zewnętrznych audytów.
podstawa prawna: ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym rozporządzenie ministra środowiska z 14 grudnia 2016 r. DzU z 23 października 2015 r., poz. 1688 DzU z 22 grudnia 2016 r., poz. 2133