VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Brak osobistego kontaktu z kontrahentem czy zawieranie transakcji przez internet nie musi świadczyć o nienależytej staranności.

Aktualizacja: 01.07.2016 08:54 Publikacja: 01.07.2016 08:31

VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Foto: www.sxc.hu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał dwa istotne wyroki, w których zajął się kwestią tzw. należytej staranności na gruncie VAT (I SA/Lu 194/16 i I SA/Lu 195/16).

W sprawie chodziło o zakup towarów od dwóch podatników, którzy okazali się nieprawdziwymi sprzedawcami. Przy czym rzeczywistych sprzedawców towaru udało się ustalić, a sam przepływ towaru i jego późniejsza odsprzedaż (w sklepie tax free) były bezsporne. Rozstrzygając w tej sprawie, WSA wskazał, że wymóg należytej staranności łagodzi wymogi stawiane przez art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT. Ocenił też konkretnie, jakie wskazywane przez organy okoliczności mogą świadczyć o niezachowaniu staranności, a jakie nie.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Zmiany w raportowaniu schematów podatkowych. Chodzi o tajemnicę zawodową
Podatki
Darowane środki trwałe. Fiskus: przerwanie amortyzacji jest niekonstytucyjne
Podatki
Czy spółka powstała z jednoosobowej firmy na estońskim CIT korzysta z preferencji przy zatrudnianiu. Wyrok NSA
Podatki
Kto donosi do skarbówki, ma teraz ochronę jak sygnalista
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Podatki
Koniowóz jak samochód osobowy. Interpretacja fiskusa
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń