VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Brak osobistego kontaktu z kontrahentem czy zawieranie transakcji przez internet nie musi świadczyć o nienależytej staranności.

Aktualizacja: 01.07.2016 08:54 Publikacja: 01.07.2016 08:31

VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Foto: www.sxc.hu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał dwa istotne wyroki, w których zajął się kwestią tzw. należytej staranności na gruncie VAT (I SA/Lu 194/16 i I SA/Lu 195/16).

W sprawie chodziło o zakup towarów od dwóch podatników, którzy okazali się nieprawdziwymi sprzedawcami. Przy czym rzeczywistych sprzedawców towaru udało się ustalić, a sam przepływ towaru i jego późniejsza odsprzedaż (w sklepie tax free) były bezsporne. Rozstrzygając w tej sprawie, WSA wskazał, że wymóg należytej staranności łagodzi wymogi stawiane przez art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT. Ocenił też konkretnie, jakie wskazywane przez organy okoliczności mogą świadczyć o niezachowaniu staranności, a jakie nie.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Fałszywe faktury VAT. Oszuści podatkowi też uczą się elektroniki
Podatki
Taksówka na koszt firmy. Ten wyrok nie ucieszy pracodawców
Podatki
Trybunał Konstytucyjny: Nie można zastawiać pułapek na podatników
Podatki
Budowle jaśniej zdefiniowane dla celów podatkowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki
Kasy online jednak nie trzeba będzie połączyć z terminalem płatniczym