VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Brak osobistego kontaktu z kontrahentem czy zawieranie transakcji przez internet nie musi świadczyć o nienależytej staranności.

Aktualizacja: 01.07.2016 08:54 Publikacja: 01.07.2016 08:31

VAT a brak nienależytej staranności przy transakcjach z kontrahentem

Foto: www.sxc.hu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał dwa istotne wyroki, w których zajął się kwestią tzw. należytej staranności na gruncie VAT (I SA/Lu 194/16 i I SA/Lu 195/16).

W sprawie chodziło o zakup towarów od dwóch podatników, którzy okazali się nieprawdziwymi sprzedawcami. Przy czym rzeczywistych sprzedawców towaru udało się ustalić, a sam przepływ towaru i jego późniejsza odsprzedaż (w sklepie tax free) były bezsporne. Rozstrzygając w tej sprawie, WSA wskazał, że wymóg należytej staranności łagodzi wymogi stawiane przez art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT. Ocenił też konkretnie, jakie wskazywane przez organy okoliczności mogą świadczyć o niezachowaniu staranności, a jakie nie.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Jak często polski biznes trafia na celownik skarbówki? Niepokojący raport MDDP
Podatki
Podatki, edukacja i farmacja. To kolejne propozycje zespołu Brzoski
Podatki
Czy przedsiębiorcy mogą poprawiać słuch i wzrok na koszt firmy?
Podatki
Czy pomoc zewnętrznych specjalistów przekreśla prawo do ulgi IP BOX? Jest wyrok
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Podatki
Lekcje boksu i wizyty u dentysty samozatrudnionego można rozliczyć w kosztach