Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 23 marca 2016 r. (I SA/Gl 1349/15).
Sprawa, która została ostatecznie rozstrzygnięta na korzyść podatnika przez WSA w Gliwicach, została zainicjowana wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym podatnik (bank) wskazał, że zamierza udzielać klientom (zleceniodawcom) gwarancji, których przedmiotem może być nie tylko spłata pożyczek, ale również dobre wykonanie kontraktu, wadium w przetargu lub zwrot zaliczki. W przypadku wypłaty kwot gwarancji ich beneficjentom klienci powinni zwrócić je bankowi, chociaż nie zawsze ma to miejsce. Dlatego bank zwrócił się z pytaniem do Izby Skarbowej w Katowicach, czy w przypadku braku spłat przez klientów kwot wypłaconych gwarancji będzie uprawniony do zaliczenia poniesionych z tego tytułu strat do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik powołał się na art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. c ustawy o CIT, wskazując, że zgodnie z literalnym brzmieniem tego przepisu do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć straty z udzielonych przez bank gwarancji, bez względu na ich rodzaj.