Aktualizacja: 29.02.2016 01:00 Publikacja: 29.02.2016 01:00
Foto: 123RF
Prowadzę samodzielnie działalność gospodarczą. W lutym br. kupiłem na potrzeby prowadzonej działalności samochód osobowy. Ponieważ jestem we wspólności ustawowej z żoną, nabyty samochód wszedł do naszego majątku wspólnego. Jak powinienem ustalić wartość początkową nabytego pojazdu – środka trwałego? – pyta czytelnik.
Stosownie do art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT amortyzacji podlegają środki trwałe, a więc stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, m.in. środki transportu – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Następcy prawni osoby trzeciej, np. prezesa czy członka zarząd spółki, na którą fiskus przeniósł odpowiedzialność za podatki, nie odpowiadają już za ten dług.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w uldze termomodernizacyjnej. Nie można już z niej skorzystać w przypadku niektórych wydatków. Jednocześnie pojawiła się możliwość odliczenia od podatku inwestycji, które do tej pory nie były objęte ulgą.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej, jeżeli od 2025 r. chcą zrezygnować z tej formy opodatkowania, mogą to uczynić jedynie do 20 stycznia br.
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Sposób zwolnienia z pracy i praca w nadgodzinach bez polecenia szefa – to przykładowe zagadnienia z zakresu zatrudnienia, które rozstrzygały w ubiegłym roku sądy. Jak co roku prawnicy wytypowali dziesięć najważniejszych orzeczeń.
Przedsiębiorcy nie muszą już uwzględniać przychodów ze sprzedaży środków trwałych przy obliczaniu składki zdrowotnej. Ci, którzy są na skali albo liniowym PIT i mają małe dochody lub straty, zapłacą niższą składkę minimalną. Takie są w 2025 r. zmiany w rozliczeniach firmowej składki zdrowotnej.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas