Polski Ład dał ulgę firmom inwestującym w reklamę swoich produktów. W najnowszej interpretacji fiskus potwierdził, że preferencja przysługuje także wtedy, gdy promują je internetowi celebryci.
Wystąpiła o nią spółka z o.o. produkująca kosmetyki. Ciągle poszerza swoją ofertę i wchodzi na nowe rynki zbytu. Intensywnie promuje swoje produkty, m.in. zlecając ich testy. Odbywają się one za pośrednictwem platform społecznościowych (Facebook, Tik-Tok, Instagram, YouTube), a także na branżowych blogach i stronach internetowych. Testerami są popularne osoby zajmujące się materiałami life-stylowymi, kosmetologią oraz popkulturą (influencerzy, blogerzy, youtuberzy, instagramerzy). Przekazują oni publicznie informacje o produktach spółki, ich działaniu, zastosowaniu i składzie. Dzielą się też swoimi odczuciami. Za filmiki i publikacje dostają wynagrodzenie.
Czy spółka może skorzystać z wprowadzonej przez Polski Ład ulgi? Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. przepisami wydatki na ekspansję, które są kosztem uzyskania przychodów można dodatkowo odliczyć od dochodu. Do 1 mln zł rocznie.
Czytaj więcej
Fiskus stara się nakładać daniny na działalność reklamową w social mediach, choć ta wciąż wymyka się schematom. Wyrok WSA ws. współpracy influencera z przedsiębiorcą.
Jakie to są wydatki? Odpowiedź znajdziemy w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT. Wśród kosztów mających na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży wymienia m.in. wydatki na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki.
Czy do działań promocyjno-informacyjnych można zaliczyć także testowanie kosmetyków przez znane osoby? Spółka twierdzi, że tak. Podkreśla, że współpracując z internetowymi celebrytami wykorzystuje ich potencjał rekomendacyjny i dociera do określonej grupy docelowej (potencjalnych klientów). Dzięki zasięgom influencerów ma pewność, że jej produkty będą odebrane pozytywnie. Są bowiem polecone, zaprezentowane i wypromowane przez osobę popularną i w ocenie jej społeczności wiarygodną.
Fiskusa przekonały te argumenty. Potwierdził, że wynagrodzenie influencerów oraz innych znanych osób mieści się w katalogu wydatków premiowanych ulgą na ekspansję.
Numer interpretacji: 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU