Prowadzę sklep, w którym sprzedaję m.in. hot dogi. Hot dogi są sklasyfikowane w grupowaniu 10.85.1 PKWiU z 2008 r. Sprzedawane hot dogi są przygotowywane z gotowych elementów, kompletowane i podgrzewane przed sprzedażą, zgodnie z wymogami HACCP. Klient spożywa hot doga na terenie sklepu (nie ma wydzielonej strefy ani stolików) albo poza jego terenem (hot dog wydawany jest w serwetce). Nie prowadzę restauracji, baru ani tym podobnego punktu. Czy do sprzedaży hot-dogów można zastosować 5-proc. stawkę VAT? – pyta czytelniczka.

W przedstawionym stanie faktycznym należy się zastanowić, czy sprzedaż hot-dogów jest dostawą towarów czy świadczeniem usług.

Klienci nie mają zapewnionej obsługi kelnerskiej, a sporządzone z gotowych elementów, kompletowane i podgrzewane przed sprzedażą hot-dogi spożywane są na terenie sklepu albo poza jego terenem. Zatem oczekiwania klientów sprowadzają się jedynie do otrzymania gotowego posiłku.

Czynnościom (kompletowania i podgrzewania) w całym świadczeniu nie można przypisać charakteru dominującego, przeważającego, pozwalającego na uznanie całości wykonywanych czynności za świadczenie usług. W związku z tym należy uznać, że w stanie wskazanym przez czytelniczkę mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów.

Dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5 proc. (zob. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT). W poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT wymienione zostały gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. (ex 10.85.1 PKWiU z 2008).

Podsumowując, do sprzedaży hot dogów czytelniczka powinna zastosować preferencyjną 5-proc. stawkę VAT. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 marca 2015 r., ILPP2/443-1337/14-3/MR).

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy