Od 1 stycznia tego roku obowiązuje przepis Ordynacji podatkowej (art. 2a), zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.
W październiku na mogące pojawić się wątpliwości dotyczące stosowania tego przepisu zwracał uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich. 29 grudnia 2015 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w tej sprawie.
- Wydana interpretacja ogólna ma pomóc zarówno podatnikom, jak i urzędnikom organów podatkowych w jednolitym stosowaniu prawa – wskazuje Katarzyna Łakoma, dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze RPO.
W interpretacji wyjaśniono zakres przedmiotowy oraz wskazano adresatów i podstawowe reguły stosowania nowego przepisu.
Jak podkreślono, zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika dotyczy tylko wątpliwości co do treści przepisów prawa, a nie wątpliwości co do stanu faktycznego. Przy czym, jak zaznaczono, z treści art. 2a Ordynacji podatkowej nie można jednak wyprowadzać twierdzenia, że w zakresie usuwania wątpliwości dotyczących stanu faktycznego obowiązuje norma odwrotna. – Należyte stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących postępowania podatkowego (...) powinno zapewnić taki stopień wnikliwości badania stanu faktycznego, który prowadzi do ustalenia, jakie fakty w sprawie miały miejsce, a jakie nie zaistniały – podkreślono w interpretacji.
Minister wyjaśnia, iż art. 2a odnosi się w swojej treści jedynie do podatnika, ale jednocześnie nie ma żadnych uzasadnionych powodów, które uniemożliwiałyby stosowanie tego przepisu także w sprawach innych podmiotów: płatników, inkasentów, następców prawnych podatnika czy osób trzecich odpowiedzialnych za cudze zobowiązanie podatkowe.
W interpretacji wyjaśniono też jak rozumieć pojęcie „korzyści podatnika". Otóż, jako „optymalne dla niego rozwiązanie prawne spośród tych, które zarysowały się w trakcie wykładni przepisu". To, jakie rozwiązanie jest korzystniejsze ma wskazywać sam podatnik, np. dokonując rozliczenia w treści deklaracji podatkowej albo prezentując swoje stanowisko w tym zakresie w toku postępowania podatkowego. Przy czym, wskazana przez podatnika interpretacja i sposób jego zastosowania może zostać zakwestionowana przez organ podatkowy poprzez wykazanie, że treść przepisu nie budzi wątpliwości na tle tej konkretnej sprawy albo – jeżeli przepis budzi pewne wątpliwości – poprzez wykazanie, że wątpliwości te da się usunąć, a wynik prawidłowo przeprowadzonej wykładni przepisu jest inny niż wskazywany przez podatnika.
Jednocześnie Minister zaznaczył, że sąd administracyjny, badając legalność działania organów podatkowych, będzie mógł uchylić decyzję np. w sytuacji, gdy organ podatkowy nie zastosował art. 2a, a – zdaniem sądu – istniały ku temu ustawowe przesłanki.
Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 29 grudnia 2015 r., sygn. PK4.8022.44.2015