Za gazetkę sklepową z ofertą dla piwoszy jest podatek piwny

Handlowiec, który odpłatnie umieszcza znaki towarowe piwa oraz jego producentów w gazetkach promocyjnych, na plakatach czy billboardach reklamuje napoje alkoholowe, musi zapłacić od tego 10-proc. opłatę.

Publikacja: 03.09.2024 04:19

Za gazetkę sklepową z ofertą dla piwoszy jest podatek piwny

Foto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Zła wiadomość dla handlowców, którzy w ramach umów marketingowych umieszczają piwa i ich producentów w gazetkach promocyjnych. Fiskus uważa, że to reklama napojów alkoholowych, od której należy się tzw. podatek piwny. A to, że ma rację, potwierdził już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku.

Sprawa dotyczyła grupy polskich sklepów spożywczych. Kłopoty jej właściciela zaczęły się, gdy pod koniec 2023 r. fiskus określił mu wysokość opłaty z tytułu świadczenia usług będących reklamą napojów alkoholowych. Spółka trafiła na celownik skarbówki w związku z umowami o świadczenie usług z pięcioma producentami bądź dystrybutorami piwa. Urzędnicy przyjrzeli się warunkom współpracy, umowom i fakturom. I doszli do przekonania, że grupa świadczyła też usługi reklamy piwa. Podstawę wystawienia części faktur stanowiło bowiem publiczne rozpowszechnianie – w gazetkach promocyjnych, na plakatach i billboardach – znaków towarowych napojów alkoholowych i symboli graficznych, a także określonych marek.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Sprzedałeś w 2024 r. środek trwały? Możesz dopłacać składkę zdrowotną
Podatki
Podatki bez przedawnienia. Eksperci krytykują projekt Ministerstwa Finansów
Podatki
Wyrok TSUE: Polska za bardzo ogranicza zwolnienie z VAT dla importowanych towarów
Podatki
Czy polski oddział zagranicznej firmy musi mieć osobny NIP? Sąd odpowiedział
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT