Za gazetkę sklepową z ofertą dla piwoszy jest podatek piwny

Handlowiec, który odpłatnie umieszcza znaki towarowe piwa oraz jego producentów w gazetkach promocyjnych, na plakatach czy billboardach reklamuje napoje alkoholowe, musi zapłacić od tego 10-proc. opłatę.

Publikacja: 03.09.2024 04:19

Za gazetkę sklepową z ofertą dla piwoszy jest podatek piwny

Foto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Zła wiadomość dla handlowców, którzy w ramach umów marketingowych umieszczają piwa i ich producentów w gazetkach promocyjnych. Fiskus uważa, że to reklama napojów alkoholowych, od której należy się tzw. podatek piwny. A to, że ma rację, potwierdził już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku.

Sprawa dotyczyła grupy polskich sklepów spożywczych. Kłopoty jej właściciela zaczęły się, gdy pod koniec 2023 r. fiskus określił mu wysokość opłaty z tytułu świadczenia usług będących reklamą napojów alkoholowych. Spółka trafiła na celownik skarbówki w związku z umowami o świadczenie usług z pięcioma producentami bądź dystrybutorami piwa. Urzędnicy przyjrzeli się warunkom współpracy, umowom i fakturom. I doszli do przekonania, że grupa świadczyła też usługi reklamy piwa. Podstawę wystawienia części faktur stanowiło bowiem publiczne rozpowszechnianie – w gazetkach promocyjnych, na plakatach i billboardach – znaków towarowych napojów alkoholowych i symboli graficznych, a także określonych marek.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Krajowy System e-Faktur coraz bliżej i ciągle się zmienia. Jest decyzja rządu
Podatki
Fiskus i korespondencja wysyłana do pełnomocnika. Ważna uchwała NSA
Podatki
Adwokat rozliczy w kosztach wydatki na edukację zatrudnionego aplikanta
Podatki
Jak często polski biznes trafia na celownik skarbówki? Niepokojący raport MDDP
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Podatki
Podatki, edukacja i farmacja. To kolejne propozycje zespołu Brzoski