Czy trzeba płacić VAT od nieruchomości przy likwidacji firmy

Rozmowa | Grzegorz Gębka, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej

Publikacja: 30.07.2015 05:00

Rz: Przedsiębiorca, który likwiduje działalność, ma sporo podatkowych obowiązków. Jeden z nich to rozliczenie VAT od tego, co mu zostało w firmie. Czy dotyczy to także wykorzystywanych w działalności nieruchomości?

Grzegorz Gębka: Likwidacja działalności gospodarczej to w świetle przepisów o VAT odrębna opodatkowana czynność. Przepisy nakazują odprowadzić podatek od towarów, jakie zostały w firmie (w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia). Należy je wykazać w sporządzanym na dzień zaprzestania wykonywania działalności spisie z natury (tzw. remanent końcowy lub likwidacyjny). Podstawą opodatkowania jest wartość towarów, które zostały ujęte w tym spisie. Dotyczy to także firmowych nieruchomości, przy których nabyciu można było odliczyć naliczony VAT.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Jak często polski biznes trafia na celownik skarbówki? Niepokojący raport MDDP
Podatki
Podatki, edukacja i farmacja. To kolejne propozycje zespołu Brzoski
Podatki
Czy przedsiębiorcy mogą poprawiać słuch i wzrok na koszt firmy?
Podatki
Czy pomoc zewnętrznych specjalistów przekreśla prawo do ulgi IP BOX? Jest wyrok
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Podatki
Lekcje boksu i wizyty u dentysty samozatrudnionego można rozliczyć w kosztach