- Świadczę usługi projektowania wnętrz. Na potrzeby rozliczenia podatku dochodowego z działalności gospodarczej prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podsumowuję zapisy z każdego kolejnego miesiąca od początku roku. W styczniu moja firma nie poniesie żadnych wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie osiągnie też żadnego przychodu. Jak powinienem wypełnić podatkową księgę przychodów i rozchodów za styczeń 2015 r.? – pyta czytelnik.

Z punktu 18 objaśnień do rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że po zakończeniu miesiąca wpisy ujęte w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 7–14 księgi zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty także należy podkreślić. Podatnik może:

- pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i

- w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Kolumny 7–14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów służą do ujmowania zapisów dotyczących przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów. Zatem w przypadku, gdy za dany miesiąc nie ma żadnych zapisów (z uwagi na brak przychodów i kosztów podatkowych), to podatnik powinien pozostawić kartkę podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczącą tego miesiąca pustą.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca podsumowuje w księdze zapisy każdego kolejnego miesiąca od początku roku. Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu, kartkę podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczącą listopada 2014 r. powinien pozostawić pustą (przekreślić jak poniżej). Podsumowanie za listopad 2014 r. będzie takie samo jak za październik 2014 r. >patrz tabela.

Uwaga! Jeżeli podatnik nie podsumowuje zapisów kolejnych miesięcy narastająco od początku roku, to po zakończeniu roku podatkowego musi na oddzielnej stronie w księdze sporządzić zestawienie roczne. W tym celu powinien wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych miesięcy i dodać je (pkt 19 objaśnień do rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Również w tym przypadku kartka dotycząca miesiąca, w którym nie byłoby żadnych zapisów, powinna być pusta.

Autor jest doradcą podatkowym