Vouchery, czyli karty podarunkowe uprawniające do otrzymania określonego świadczenia lub towaru, są coraz powszechniej stosowane w działalności firm. Mimo to przedsiębiorcy nadal mają wątpliwości, jak je rozliczyć.
Jedną z takich spraw rozstrzygnął w interpretacji z 22 października 2014 r. dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (ITPB1/415-886/14/MW). Odpowiadał na pytanie podatnika PIT, który świadczy usługi w zakresie edukacji – organizuje warsztaty i szkolenia kulinarne. Chcąc uatrakcyjnić ofertę, wprowadził sprzedaż kart upominkowych (tzw. voucherów), które uprawniają klientów do bezgotówkowego skorzystania z oferowanych usług. Karty opatrzone są unikalnym kodem, o określonym nominale i terminie ważności. By ją otrzymać, klient wpłaca na rzecz wnioskodawcy kwotę stanowiącą jej równowartość. Jednak w chwili wydania vouchera strony nie wiedzą, czy i na jakie szkolenie klient się zapisze i czy zapłaci za nie voucherem.