Nowe zasady składania urzędom skarbowym wybranych PIT-ów to kolejny element budowy elektronicznej administracji podatkowej. Wprowadza je wrześniowa nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy o PIT) oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1563). Wchodzi ona w życie 1 stycznia 2015 r. i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.
Limit 5 podatników
Zmiana formy, w jakiej płatnik ma przekazywać informacje, dotyczy PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub rocznego obliczenia podatku PIT-40. Jeśli takie informacje są sporządzane za więcej niż 5 podatników lub przez biuro rachunkowe, to zarówno one jak i roczne obliczenie podatku oraz deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR powinny być przekazane urzędowi skarbowemu wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W formie dokumentu elektronicznego należy również przekazywać IFT-3. Jeśli informacje są sporządzane za nie więcej niż 5 podatników i czynności tych nie wykonuje biuro rachunkowe, dokumenty można złożyć w formie papierowej. Za wyjątkiem IFT-3, który składany jest wyłącznie elektronicznie - wynika z informacji na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Co istotne, płatnik, który spełnienia warunki do przesyłania PIT-ów w tradycyjny sposób nie traci prawa do ich złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Ministerstwo przypomina, że PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 sporządzany w formie papierowej składa się urzędom skarbowym do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Natomiast podatnik powinien je otrzymać do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Uniwersalna bramka dla tysięcy PIT-ów
Tym zmianom będzie towarzyszyć uruchomienie narzędzia do przesyłania PIT-ów drogą elektroniczną: Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD). Za jej pomocą będzie można złożyć w ramach jednej transmisji danych do 20 tys. PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 (które w UBD zostały oznaczone: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z) oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki.
- Oznacza to wprowadzenie dokumentu wielopozycyjnego, umożliwiającego wysyłanie urzędowi skarbowemu zbiorczej informacji o dochodach osób fizycznych, opatrzonej jednym podpisem - podkreśla ministerstwo.
Dodatkowo wdrożone ma być rozwiązanie, które umożliwi płatnikom PIT oraz osobom fizycznym niepełniącym funkcji płatnika w tym podatku podpisywanie PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, IFT-3 oraz PIT-40 danymi autoryzującymi. W przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi e-deklaracje trzeba będzie podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Fiskus wypełni PIT-a
Ministerstwo zakłada, że nowe zasady pozwolą szybko zgromadzić dane niezbędne do uruchomienia usługi PFR, czyli wstępnego wypełniania zeznań podatkowych dla niektórych podatników PIT. Na czym ona polega? Każdy podatnik będzie miał swoje konto w systemie informatycznym e-podatki, gdzie znajdzie swój wstępnie wypełniony PIT. Jeśli uzna, że wszystko jest w porządku, kliknie guzik "wyślij", a system prześle zeznanie do urzędu skarbowego i automatycznie wyśle poświadczenie jego odbioru.
Na początku PFR ma objąć osoby składające PIT-37. Będą one mogły pobrać PFR za 2014 r. ze strony Portalu Podatkowego (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl). Korzystanie z tej usługi będzie mieć charakter fakultatywny – będzie prawem podatnika, a nie obowiązkiem.