Chcemy pokryć koszty organizacji świątecznego biegu przełajowego. Zafundujemy medale dla wszystkich uczestników, nagrody dla najlepszych, przekąski i napoje na mecie. W zamian na numerach startowych i plakatach promujących bieg będzie logo naszej firmy. Czy możemy wydatki potraktować jako reklamę i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.
Wydatki na usługi reklamowe mogą być podatkowym kosztem przedsiębiorcy. Reklama wpływa bowiem na jego postrzeganie wśród klientów, więc ma związek z przychodem. Tak też jest z promocją firmy w czasie zawodów biegowych. Informacje o sponsorze imprezy docierają do zawodników oraz kibiców. ?A rozpowszechnianie nazwy ?i logo firmy oraz przedstawianie tej firmy w korzystnym świetle (jako fundatora medali, nagród i poczęstunku) powinno zwiększyć jej popularność.
Trzeba jednak pamiętać, aby wartość świadczeń od sponsora nie przekraczała wartości usług reklamowych wykonanych przez organizatora zawodów. Jeśli sponsor da więcej, niż dostanie, to fiskus może uznać nadwyżkę za darowiznę i wyrzucić z kosztów.
Firma odliczy też wydatki reklamowe wtedy, gdy sama jest organizatorem zawodów. Promuje bowiem w ten sposób swoją markę i informuje ?o produktach.
Problem może pojawić się wtedy, gdy firma pokrywa również wydatki, które nie wiążą się bezpośrednio z reklamą. Spójrzmy na interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy ?z 10 grudnia 2013 r. (ITPB3/423-416/13/MK). Wystąpiła o nią spółka, która organizuje maraton pływacki. Jak podkreśla, jej głównym celem jest rozpowszechnienie informacji ?o swojej działalności. Zawody mają być jedną z form jej promocji i reklamy zarówno wśród zawodników, jak i innych osób, do których docierają informacje o imprezie. Logo spółki ma być też na strojach uczestników. Całość wydatków na maraton ma być finansowana ze środków organizatora. Jest on też sponsorem nagród.
Zdaniem fiskusa do kosztów uzyskania przychodów spółka może zaliczyć tylko część nakładów. Są to wydatki na:
Nie będą natomiast kosztem wydatki na:
Takie wyłączenie niektórych wydatków z kosztów uzyskania przychodów budzi wątpliwości. Są one przecież niezbędne do przygotowania imprezy. Przykładowo organizator musi zapewnić bezpieczeństwo i opiekę medyczną uczestnikom. Wydatek z tym związany nie jest kosztem reklamy, ale na pewno jest konieczny, aby zawody mogły się w ogóle odbyć i firma miała możliwość promocji.