Opublikowany w poniedziałek obszerny projekt dotyczy 36 kwestii sugerowanych od dawna m.in. przez firmy paliwowe, tytoniowe czy producentów alkoholi. Nie ma w nim jednak mowy o zmianie stawek akcyzy. Chodzi głównie o eliminację licznych absurdów proceduralnych, od dawna pożerającym czas i energię zarówno przedsiębiorców, jak i kontrolujących ich celników. Niektóre propozycje spełniają postulaty z „Białej księgi problemów podatkowych", ogłoszonej rok temu przez „Rzeczpospolitą". Biorą też pod uwagę ubiegłoroczny raport deregulacyjny kancelarii Parulski i Wspólnicy.
Projektowane przepisy, które Ministerstwo Finansów chce wprowadzić od 30 czerwca 2015 r., rozstrzygają wiele kwestii, o które dotychczas wybuchały spory między podatnikami a fiskusem.
Karetki bez podatku
Zniesiony ma być podatek akcyzowy na karetki pogotowia. Ministerstwo przyznało w uzasadnieniu, że choć takie pojazdy zasadniczo są przeznaczone do transportu osób, to byłoby niesprawiedliwie pobierać od nich akcyzę jak od innych osobówek (zwłaszcza że wozy strażackie i policyjne są z niej zwolnione).
Nowe przepisy będą łagodniejsze dla sanitarek ratujących życie, ale surowsze dla szkodzących zdrowiu papierosów. Akcyzą mają być objęte papierosy produkowane w samoobsługowych maszynach, tzw. skręty. Ta zmiana to nie tylko przykręcenie śruby palaczom. Była postulowana przez przemysł tytoniowy, dla którego wytwarzanie skrętów przy użyciu automatów do nabijania gilz tworzyło niezbyt uczciwą konkurencję, omijającą podatek akcyzowy.
Wśród proponowanych zmian najwięcej jest tych odnoszących się do procedur i dokumentów.
Zniesiona ma być tzw. deklaracja INF, dotycząca wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Ma się pojawić więcej swobody w korzystaniu z cudzych składów podatkowych (z trudnościami borykali się dotychczas np. mali producenci cydru).
Wydłużony ma być z 30 do 60 dni termin zwrotu niewykorzystanych banderol na wyroby winiarskie i spirytusowe.
– To bardzo istotna zmiana dla małych firm z naszej branży, dla których koszt banderol jest stosunkowo dużym obciążeniem – zauważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Obalenie barier proceduralnych
Ministerstwo uwzględniło postulat z naszej „Białej księgi", dotyczący wykorzystania powierzchni składów podatkowych. Projekt dopuszcza magazynowanie w tym samym miejscu wyrobów (np. alkoholi), od których już została zapłacona akcyza i tych z jeszcze nieopłaconym podatkiem. Dziś w zasadzie trzeba w tym celu utrzymywać odrębne magazyny, co zwiększa koszty przedsiębiorcom przechowującym takie towary.
Jest to szczególnie uciążliwe, gdy np. jedna baza paliwowa magazynuje paliwo lotnicze na cele komercyjne do awionetek (podlegające akcyzie), jak też zwolnione (dla regularnych linii lotniczych). Projektowane przepisy znoszą te ograniczenia pod warunkiem prowadzenia szczegółowych ewidencji towarowych. Ten wymóg przy dzisiejszych możliwościach elektroniki magazynowej nie powinien być jednak problemem.
Etap legislacyjny: uzgodnienia? międzyresortowe
Opinia dla „Rz"
Szymon Parulski, doradca podatkowy wspólnik w kancelarii Parulski i Wspólnicy
Proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany ogólnie poprawiają sytuację podatników. Dzięki likwidacji wielu biurokratycznych wymogów obniżą się koszty funkcjonowania przedsiębiorstw tytoniowych, paliwowych czy producentów alkoholi. Większość zmian łagodzi różne wymagania stawiane podatnikom, co jest ewenementem w polityce ministerstwa w ostatnich latach. Dodatkowo projekt eliminuje palące problemy branży tytoniowej dotyczące nisko opodatkowanej produkcji skrętów. W wielu wypadkach, np. zwolnienia z podatku pojazdów sanitarnych, nowe przepisy wyjaśnią sporne kwestie i mogą zaoszczędzić podatnikom kosztów sporów ?z władzami skarbowymi. Projekt wygląda na starannie przemyślany, choć pewnie nie realizuje wszystkich postulatów przedsiębiorców dotyczących reformy akcyzy.