Wydawanie wiążących informacji akcyzowych i uproszczenia niektórych procedur to propozycje Ministerstwa Gospodarki, które mają ułatwić działalność branżom zajmującym się alkoholem, paliwami czy tytoniem. Takie regulacje znalazły się w nowej wersji projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wiążące informacje akcyzowe mają być wydawane w formie decyzji dyrektora izby celnej ważnej przez trzy lata i potwierdzającej prawidłowość klasyfikacji danego towaru do określonego kodu CN.
Dziś podobną rolę odgrywają wiążące informacje taryfowe (WIT) wydawane na potrzeby obrotu towarowego z krajami pozaunijnymi. Choć dotyczą one właściwie tego samego, czyli klasyfikacji towarowej, dotychczas nie zawsze były uznawane przez polskie urzędy celne za wiążące do celów np. przywozu samochodów z krajów Unii Europejskiej.
W rezultacie, nawet jeśli w innym kraju UE wydano WIT określający dany pojazd (np. pikap) jako ciężarówkę, polskie urzędy celne miewają inne zdanie i nakładają na taki samochód akcyzę.
Według projektu nie trzeba będzie zgłaszać urzędowi celnemu formy, w jakiej prowadzi się ewidencje wyrobów akcyzowych. Chodzi o rejestry elektroniczne lub pisemne, których zmiany, choćby w wyniku aktualizacji oprogramowania, trzeba było zgłaszać celnikom.
Mali producenci win skorzystają z mniej sformalizowanej procedury produkcji i wysyłki swoich produktów. Ich działalność nie będzie musiała się odbywać w tzw. składzie podatkowym, którego prowadzenie nakłada na przedsiębiorcę mnóstwo obowiązków.
Producenci wina będący rolnikami będą mogli uzyskiwać znaki akcyzy i oklejać nimi swoje wyroby. Dotychczas taka możliwość przysługiwała tylko podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą.
Także handel olejami opałowymi ma być uproszczony. Nie trzeba będzie przy okazji każdej sprzedaży składać oświadczenia o przeznaczeniu takiego oleju na cele opałowe – wystarczy odpowiednie stwierdzenie w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą olejów.
Propozycje resortu dobrze ocenia Wojciech Krok, doradca podatkowy z kancelarii Parulski i Wspólnicy specjalizujący się w zagadnieniach akcyzy. Nie kryje jednak wątpliwości związanych z okresem ważności WIA.
– Pewne wątpliwości może nasuwać fakt, że będzie ona ważna trzy lata od daty wydania, a taki termin nie pokrywa się z pięcioletnim okresem przedawnienia zobowiązań podatkowych – zauważa Krok.
Jego zdaniem może dojść do sytuacji, w której organ podatkowy będzie próbował kwestionować prawidłowość opodatkowania danego towaru po wygaśnięciu WIA. ?– A przecież nie taki był zamysł projektodawcy – komentuje ekspert.
Propozycje ministerstwa staną się prawdopodobnie tylko częścią zmian obliczonych na odbiurokratyzowanie procedur akcyzowych. Nad kolejnymi pracuje Ministerstwo Finansów. Mają one zlikwidować dublowanie się wymogów dokumentacyjnych zawartych w przepisach akcyzowych i tych dotyczących Służby Celnej.
etap legislacyjny Komitet Stały Rady Ministrów