Na wtorkowej konferencji prasowej w Ministerstwie Gospodarki poświęconej niezależnemu sektorowi części motoryzacyjnych znowu wypłynął temat IV deregulacji prowadzonej przez ten resort. Jej najważniejszym elementem jest tzw. pakiet portowy. Jak się okazuje, będzie miał wpływ także na polski przemysł motoryzacyjny.

Zasadniczym ulepszeniem będzie skrócenie czasu odprawy w polskich portach do 24 godzin. Po tym terminie przedsiębiorcom przysługiwać ma odszkodowanie od Skarbu Państwa. Jednocześnie uproszczone zostaną inspekcje fitosanitarne. Pakiet wydłuży także termin na rozliczenie VAT. Zmiany te wzmocnią pozycję Gdańska względem konkurencyjnego portu w Hamburgu. Wzrosną także znacznie wpływy z opłat celnych do budżetu państwa. Taką ma nadzieję Janusz Piechociński.

Oprócz pakietu portowego IV deregulacja przewiduje liczne udogodnienia dla przedsiębiorców. Nie będą już musieli potwierdzać zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT. Zmniejszy to koszty rozpoczynania działalności gospodarczej. Zmaleją także obowiązki statystyczne przewidziane dla mikroprzedsiębiorców. Przestaną przekazywać dane z roku rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zwiększy się również dostępność bezpłatnych porad prawnych dla osób niezamożnych, a to dzięki wyłączeniu z VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne