Życie zmusza niektórych przedsiębiorców do czasowego zawieszania działalności gospodarczej. Nie dokonują wtedy dostaw towarów ani nie świadczą usług. Jak zatem powinni traktować swoje rozliczenia z tytułu VAT?

Magdalena Kucharska:

Jeśli podatnik nie wykonuje czynności opodatkowanych, to nie ma obowiązku składania deklaracji i rozliczenia VAT za okres zawieszenia działalności gospodarczej. Jednak w przypadkach wymienionych w art. 99 ust. 7b ustawy o VAT takie deklaracje nadal trzeba składać. Chodzi tu o wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, a także o dokonywanie importu usług lub sytuację, w której podatnik nabywa towary i jest z tego tytułu podatnikiem (np. w przypadku tzw. odwróconego VAT). Należy też złożyć deklarację za okresy rozliczeniowe, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego. Deklarację trzeba też złożyć, gdy podatnik jest obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego.

W czasie zawieszenia działalności podatnik może dokonywać pewnych zakupów, związanych choćby z utrzymaniem lokalu, czy też spłaty rat leasingowych samochodu firmowego. Są to wydatki niewątpliwie związane z jego biznesem. Jak można odzyskać VAT o takich zakupów?

Przepisy tego dokładnie nie regulują. Nie ma przepisów umożliwiających swoiste „kumulowanie" podatku naliczonego, jaki pojawi się u podatników w okresie zawieszenia działalności. Wydaje się, że w zgodzie z ogólnymi regułami VAT można spróbować rozwiązania polegającego na składaniu deklaracji za kolejne okresy rozliczeniowe, wykazując z miesiąca na miesiąc narastająco kwotę VAT naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Można tez próbować w takiej deklaracji wnioskować o zwrot bezpośredni podatku. Trzeba pamiętać, ze podatek można odzyskać, jeżeli po wznowieniu działalności podatnik będzie wykonywał czynności opodatkowane. Warto też zajrzeć do interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 marca 2009 r. (ITPP1/443-1114/08/KM), w której poruszono tę problematykę.

A co robić w sytuacji, gdy podatnik, nie prowadząc swojej zwykłej działalności, sprzeda np. jakiś środek trwały?

Nie ma przeszkód, aby w okresie zawieszenia działalności sprzedawać elementy majątku firmy. Jednak taka sprzedaż jest czynnością opodatkowaną, mimo że formalnie rzecz biorąc, działalność gospodarcza nie została wznowiona. Konsekwencją dokonania czynności opodatkowanej jest obowiązek złożenia deklaracji VAT-7 za ten okres. Taki obowiązek przewiduje ustawa o VAT w art. 99 ust. 7b pkt 5.

—rozmawiał Paweł Rochowicz