Ruszyła śmieciowa rewolucja. Nowe obowiązki czekają też wielu przedsiębiorców.

Przykład z Warszawy. Jak informuje Ewelina Buczyńska, rzecznik prasowy dzielnicy Praga-Płd., właściciele nieruchomości niemieszkalnych do 19 lipca muszą złożyć w swoim urzędzie dzielnicy deklarację, w której wyliczają wysokość opłaty. Jest ona uzależniona od sposobu zbiórki, pojemności stosowanych pojemników i liczby ich opróżnień.

Deklaracja do urzędu

– Do 28. dnia każdego miesiąca (w lipcu tego roku do 29. dnia miesiąca) należy przelać opłatę na konta wskazane na stronach internetowych Urzędu m.st. Warszawy oraz w urzędach dzielnic – tłumaczy Buczyńska.

– Opłata za odbiór śmieci może być kosztem podatkowym. Pomniejszy więc przychód przedsiębiorcy, który jest właścicielem nieruchomości użytkowej – mówi Marcin Sobieszek, doradca podatkowy, partner w ATA Finance. – Zalicza się ją do wydatków na funkcjonowanie firmy i wrzuca do kosztów w momencie poniesienia (nie trzeba jej przyporządkowywać do konkretnych przychodów).

Od gminy bez faktury

Jak udokumentować wydatki, czy będą one rozliczane na podstawie faktur?

– Z pierwszych wyjaśnień fiskusa wynikało, że gmina przejmująca obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi jest w tym zakresie podatnikiem VAT, ale pobierane opłaty są zwolnione z podatku – wyjaśnia Michał Borowski, doradca podatkowy, menedżer zespołu VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

Ekspert wskazuje, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (sygn. I SA/Rz 968/12) uznał jednak (potwierdzają to też ostatnie interpretacje, np. Izby Skarbowej w Łodzi), że ta czynność nie podlega VAT. – Gminy organizujące wywóz odpadów nie będą więc wystawiać faktur właścicielom nieruchomości. Dowodem księgowym będzie potwierdzenie zapłaty – mówi.

Marcin Sobieszek zwraca uwagę, że kłopot z rozliczeniem kosztów podatkowych mogą mieć przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w domu.

Różne zasady rozliczenia

– Płacą oni za odbiór odpadów jak mieszkańcy, ale część opłaty mogą odliczyć od przychodów z działalności. Muszą jednak racjonalnie oszacować, jaki procent wytwarzanych śmieci przypada na firmę – tłumaczy.

Michał Borowski dodaje, że część przedsiębiorców, których gminy nie objęły nowym systemem, rozlicza opłaty na starych zasadach. Dostają od firm zajmujących się odbiorem odpadów faktury z 8 proc. VAT. Odliczają go od swojego podatku należnego, a kwotę netto mogą wrzucić do kosztów.

Właściciele nieruchomości niemieszkalnych, którzy płacą gminie, do kosztów zaliczają całą opłatę (jak wspomnieliśmy, nie podlega ona VAT).

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.wojtasik@rp.pl

Opinia:

Marian Mazurek, radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Mazurek i Partnerzy

1 lipca nastąpiła całkowita zmiana sytemu gospodarki odpadami. Wolnorynkowy został zastąpiony publicznoprawnym. Właściciele nieruchomości nie rozliczają się już na podstawie umowy z firmą odbierającą śmieci (zgodnie z zasadą swobody umów), ale muszą złożyć deklarację w gminie i na jej rzecz uiszczać opłaty. Dotyczy to też wytwarzających odpady przedsiębiorców będących właścicielami nieruchomości użytkowych (chyba że gmina nie objęła ich nowymi zasadami). Obawiam się, że będzie to dla nich spore obciążenie, w wielu wypadkach wyższe niż np. podatek od nieruchomości. Dziwię się też, że zasady uiszczania daniny śmieciowej nie zostały wprowadzone do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ale do hybrydowych przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.