Jacek Kapica, szef Służby Celnej i wiceminister finansów, zapowiedział wczoraj wprowadzenie tzw. jednego okienka. Wszystkie procedury związane z odprawą celną mają się odbywać w jednym miejscu najpóźniej w 2015 r.

Ministerstwo chce też przygotować zmiany, które uproszczą załatwienie formalności przed przybyciem towaru. Planuje wprowadzenie w szerszym zakresie możliwości odprawy poza oddziałem celnym oraz tzw. polskiej odprawy scentralizowanej. Chodzi o wskazanie jednego miejsca zgłoszeń dla firm, które mają różne miejsca dostawy. W takiej sytuacji przedsiębiorca mógłby złożyć dokumenty w jednym miejscu, choć kontrole odbywałyby się w różnych.

Zmian może być więcej. W imieniu resortu finansów komentarze, postulaty i informacje o bolączkach przedsiębiorców dotyczących przepisów i praktyki organów celnych ma zbierać PwC. Na ich podstawie ma powstać raport i rekomendacje konkretnych propozycji, które ułatwią życie importerom i eksporterom.

Na wczorajszej konferencji „Ułatwienia dla biznesu 2013+" minister Kapica wskazał, że ciągle nie jest najlepiej, jeżeli chodzi o polskie procedury dotyczące eksportu i importu. Trwają one średnio 16–17 dni. Najwięcej zabiera nie odprawa celna, ale przygotowanie dokumentów – aż dziesięć dni. W Niemczech zajmują one dwa dni, a w Szwecji i Finlandii – trzy.

Kapica poinformował też, że jeszcze kilka lat temu celnicy kontrolowali 30 proc. towarów. Obecnie, stosując tzw. analizę ryzyka, która polega na typowaniu najbardziej podejrzanych dostaw, sprawdza się jedynie 5 proc. towarów. Jednak mimo zmniejszenia liczby kontroli poziom ujawnianych nieprawidłowości jest taki sam.

Szef Służby Celnej zauważył, że w ostatnich latach wzrosły o 20–30 proc. obroty w polskich portach i zwiększyła się przepustowość polskich przejść granicznych. Jego zdaniem jest to skutek m.in. zmian w przepisach i systematycznego wprowadzania ułatwień dla przedsiębiorców.

– Kolejki na przejściach wprawdzie ciągle są, ale gdyby nie te ułatwienia, byłyby jeszcze dłuższe – tłumaczył na konferencji.

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że od 2009 r. przejechało przez nie 40 proc. więcej pojazdów. Co roku ruch towarowy na polskich przejściach wzrasta o około 10–14 proc.

Ułatwienia proponowane przez resort mają poprawić konkurencyjność polskich portów i terminali.