Zmiany wejdą w życie prawdopodobnie 1 stycznia 2014 r. W rezultacie zniknie zwolnienie z podatku dla dywidend z Luksemburga dla osób fizycznych mieszkających w Polsce. Schemat opodatkowania będzie taki, że przy rozliczaniu PIT odliczy się od podatku należnego w Polsce podatek zapłacony w Luksemburgu. Ostatecznie więc dochody z dywidend będą podlegały 19-proc. podatkowi dochodowemu. W ten sposób znikną niektóre możliwości planowania podatkowego związane z dotychczasowym zwolnieniem. Osoby korzystające dotychczas z dobrodziejstw umowy podatkowej z Luksemburgiem staną zatem w obliczu prowadzenia biznesu po nieco wyższych kosztach, chyba że zdecydują się na inne scenariusze optymalizacyjne.

Nowy protokół nie zmieni zasadniczo scenariuszy optymalizacyjnych związanych z luksemburskimi funduszami inwestycyjnymi, na tyle, na ile nie bazują na zwolnieniu dywidend.

Nowej umowie z Luksemburgiem warto jednak się przyjrzeć z innego powodu. Otóż zawiera ona klauzulę przeciwdziałającą tworzeniu sztucznych struktur, obliczonych wyłącznie na unikanie opodatkowania. Pamiętając o planach Ministerstwa Finansów, by wprowadzić podobne rozwiązania dla wszystkich podatników, można zaryzykować twierdzenie, że umowa z Luksemburgiem będzie swoistym poligonem doświadczalnym. Ministerstwo Finansów zapewnia, że będzie stosowało takie klauzule zgodnie z wytycznymi z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym bardziej zatem trzeba się temu orzecznictwu przyglądać. Zwłaszcza  że wyroki europejskie nie pozwalają na subiektywne i dowolne podważanie struktur, które w świetle obiektywnych okoliczności (takich na przykład jak posiadanie biura za granicą) nie są „sztuczne" (por. sprawa Cadbury, sygn. C-196/04).

 

Marek Jarocki jest doradcą podatkowym w firmie Ernst & Young