Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 19 czerwca 2012 r. (IPTP-B3/423-98/12-4/GG).

Podatnik miał wątpliwości, czy wydatki na kompleksową usługę organizacji konferencji mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Argumentował, że konferencja organizowana jest dla jego kontrahentów (w przypadku osób fizycznych) i pracowników tych kontrahentów (w przypadku osób prawnych) i ma na celu przede wszystkim prezentowanie wyrobów firmy, zapoznanie kontrahentów z nowymi produktami podatnika, a także omówienie kwestii związanych z technikami sprzedaży produktów. Jednocześnie, podatnik ponosi także koszty bankietu i części artystycznej, która jest przewidziana w trakcie konferencji.

Zdaniem podatnika, całość wydatków na kompleksowa usługę organizacji konferencji powinna być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, gdyż stanowią one koszty jego promocji i reklamy.

Izba Skarbowa w Łodzi uznała stanowisko podatnika jako prawidłowe tylko w pewnej części. Mianowicie, koszty związane z samą organizacją konferencji dla kontrahentów, np. wynajem sali, usługi hotelowe, wyżywienie, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki promocyjne i reklamowe. Natomiast koszty dotyczące części artystycznej i bankietu, stanowią, zdaniem izby skarbowej, wydatki o charakterze reprezentacji.

Anna Zieniewicz starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Anna Zieniewicz starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Komentuje Anna Zieniewicz starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Interpretacja omawiana powyżej dotyczy praktycznego problemu, przed jakim często stają podatnicy organizujący w ramach prowadzonej działalności marketingowej konferencje i wyjazdy dla kontrahentów, podczas których mają okazję zaprezentować swoje produkty i omówić z kontrahentami najnowsze trendy w biznesie.

Zdarza się, że podczas takich wyjazdów, jako dodatek do części merytorycznej, przewidziany jest na przykład koncert, czy uroczysta kolacja. Problem pojawia się przy kwalifikacji podatkowej wydatków na taką konferencję, tzn. czy mogą one w całości być kosztem uzyskania przychodów, czy też podatnik musi część wydatków wydzielić jako koszty reprezentacji.

W omawianej interpretacji izba skarbowa zgodziła się ze stanowiskiem podatnika co do wydatków dotyczących tzw. części merytorycznej, ale miała inne zdanie w przypadku wydatków dotyczących części artystycznej. Uzasadniając swoje stanowisko, Iizba określiła, jak należy rozumieć słowo „reprezentacja”. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności kosztów usług gastronomicznych, zakupu żywności i napojów, w tym alkoholowych.

Według organu podatkowego reprezentację należy rozumieć jako „przedstawicielstwo podatnika, działania w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”. Oznacza to, że powszechnie do tej pory przyjmowane znaczenie „reprezentacji” jako okazałość, wytworność i kształtowanie oraz utrwalanie takiego korzystnego wizerunku firmy, jest interpretowane przez Izbę Skarbową w Łodzi znaczenie szerzej.

Wydaje się, że w przypadku przyjęcia takiej definicji słowa „reprezentacja” nie tylko wydatki ponad biznesowy standard, ale każde inne, o których można powiedzieć, że są skierowane na działanie w interesie i na rzecz podatnika, będą traktowane jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podobne stanowisko w zakresie definicji słowa „reprezentacja” prezentują ostatnio także niektóre sądy administracyjne i pozostałe izby skarbowe z ośrodków wydających indywidualne interpretacje prawa podatkowego.

Warto jednak w tym miejscu wspomnieć o niedawnym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2012 r. (II FSK 2200/10), w którym „reprezentacja” określana jest inaczej niż w omawianej interpretacji. Sędziowie stwierdzili w wyroku wprost, że w przypadku definiowania pojęcia „reprezentacja” dla celów podatkowych, nie można mówić o prawnym znaczeniu tego słowa, ale należy się raczej odnieść do jego znaczenia potocznego. Oznacza to, że wydatkiem reprezentacyjnym rozumianym na potrzeby prawa podatkowego będzie wydatek, który „w sposób ponadstandardowy kreuje wizerunek firmy”.

Biorąc pod uwagę powyższe rozbieżności w interpretowaniu definicji „reprezentacji”, wydaje się, że podatnicy muszą przygotować się na bardziej szczegółową niż do tej pory analizę wydatków związanych ze współpracą z kontrahentami i klientami. -