Nie wszyscy o tym pamiętają, mimo że zasady takie obowiązują od 31 lipca 2011 r. Obecnie obowiązek ten wynika z rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 26 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (DzU poz. 457). Po raz pierwszy pojawił się natomiast w rozporządzeniu opublikowanym w DzU z 2011 nr 155, poz. 922.

W myśl aktualnych przepisów przedsiębiorca może uzyskać zwrot kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy utworzonego dla skierowanego do pracy bezrobotnego. Refundacja ta jest dla przedsiębiorców pomocą de minimis w rozumieniu odrębnych przepisów. Co do zasady rozliczenie tych wydatków następuje w kwocie brutto.

Oznacza to, że przyznana refundacja obejmuje również VAT. Sposób jej rozliczania zgodnie z przepisami obowiązującymi od 31 lipca 2011 r. jest jednak inny niż refundacja przyznana na zasadach wynikających z umów zawartych przed tym dniem.

Obecnie otrzymana kwota refundacji w części dotyczącej VAT od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji podlega zwrotowi do urzędu pracy pod warunkiem, że danemu podmiotowi przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego o naliczony. W związku z tym w umowie o refundację przedsiębiorca starający się o jej uzyskanie musi się zobowiązać do zwrotu równowartości odzyskanego bądź odliczonego VAT (od zakupów sfinansowanych refundacją).

Ile czasu na zwrot

Termin zwrotu równowartości odzyskanego bądź odliczonego VAT wynika z umowy o dofinansowanie. Nie może być on dłuższy niż:

- 90 dni od dnia złożenia przez podmiot deklaracji VAT, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu – gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegająca wpłacie do  urzędu skarbowego lub kwota do  przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,

- 30 dni od dnia zwrotu przez urząd skarbowy podatku na rzecz przedsiębiorcy – gdy z deklaracji, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, za dany okres rozliczeniowy wynika kwota do zwrotu.

Informacje dla starosty

W konsekwencji w rozliczeniu przedkładanym staroście w celu uzyskania refundacji należy wykazać kwoty wydatków, uwzględniając VAT (czyli brutto). Równocześnie jednak trzeba poinformować, czy przedsiębiorcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony zawarty w wykazanych wydatkach (lub prawo do zwrotu podatku naliczonego).

W praktyce oznacza to, że podatku naliczonego nie będą musieli oddawać staroście przedsiębiorcy:

- zwolnieni z VAT podmiotowo (ze względu na osiągane obroty) bądź przedmiotowo (z  uwagi na wykonywane czynności), gdyż co do zasady nie przysługuje im prawo od odliczenia podatku naliczonego, a także

- którzy ponoszą wydatki niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego (patrz art. 88 i 88a ustawy o VAT).

Istotne przepisy przejściowe

Na mocy przepisów przejściowych do umów o refundację zawartych przed dniem 31 lipca 2011 r. stosuje się przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (DzU nr 62, poz. 512 ze zm.).

Były one w tym zakresie korzystniejsze dla przedsiębiorców niż obecnie obowiązujące regulacje. Nie przewidywały bowiem obowiązku zwrotu VAT od refundowanych wydatków.

Przykład

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT (której przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego) podpisała w kwietniu 2012 r. umowę z urzędem pracy na refundację 80 proc. kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego na stanowisko biurowe.

W maju 2012 r. w celu utworzenia stanowiska pracy zakupiono:

- zestaw komputerowy (uznany za środek trwały) za 4000 zł (netto) + 920 zł; przyjęto go do używania w kwietniu,

- wyposażenie (meble) za 3000 zł + 690 zł VAT.

W czerwcu 2012 r. spółka otrzymała refundację poniesionych wydatków obliczoną na podstawie cen brutto.

Było to 6888 zł. Zgodnie z postanowieniami umowy o refundację spółka będzie zobowiązana zwrócić na rachunek urzędu pracy kwotę odliczonego VAT od zakupionego środka trwałego oraz pozostałego wyposażenia w ramach przyznanej refundacji w wysokości 1288 zł (1610 zł x 80 proc.).

 

Przykład

Przedsiębiorca zwolniony z VAT (ze względy na obroty poniżej 150 tys. zł) podpisał w kwietniu 2012 r. umowę z urzędem pracy na refundację całości kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego na stanowisko biurowe.

W maju 2012 r. w celu utworzenia stanowiska pracy kupił:

- środek trwały (zestaw komputerowy) za 4000 zł netto + 920 zł VAT, który przyjęto w kwietniu do używania,

- wyposażenie (meble) za 3000 zł netto + 690 zł VAT.

W czerwcu 2012 r. podatnik otrzymał refundację poniesionych wydatków w wysokości brutto: 8610 zł.

Zgodnie z postanowieniami umowy o refundację podatnik nie będzie zobowiązany do zwrotu VAT wynikającego z faktur zakupu, gdyż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przykład

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT świadczy usługi doradcze (opodatkowane VAT) oraz usługi najmu lokali mieszkalnych (zwolnione z VAT) w proporcji 50/50. W związku z tym przysługuje jej prawo do odliczenia jedynie części kwoty podatku naliczonego. W kwietniu  2012 r. podpisała umowę z urzędem pracy na refundację 100 proc. kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego (sekretarki).

W maju 2012 r. w celu utworzenia stanowiska pracy spółka kupiła:

- środek trwały (zestaw komputerowy) za 4000 zł (netto) + 920 zł VAT, który przyjęto w kwietniu do używania,

- wyposażenie (meble) za 3000 zł (netto) + 690 zł VAT.

W czerwcu 2012 r. spółka otrzymała refundację poniesionych wydatków w pełnej wysokości brutto: 8610 zł. Zgodnie z postanowieniami umowy o refundację spółka będzie zobowiązana zwrócić na rachunek urzędu pracy kwotę odliczonego VAT od zakupionego środka trwałego oraz pozostałego wyposażenia w ramach przyznanej refundacji w wysokości 805 zł (1610 zł x 50 proc.).

 

Autor jest doradcą podatkowym prowadzącym własną kancelarię we Wrocławiu