Najnowszy projekt nowelizacji VAT przygotowany przez Ministerstwo Finansów w bardzo istotny sposób zmieni zasady podatkowego dokumentowania obrotu gospodarczego.

Z ustawy o VAT zniknie art. 106, który zostanie zastąpiony dużym blokiem przepisów (nowe art. 106a – 106r) szczegółowo określających zasady wystawiania faktur. Z uzasadnienia do projektu wynika, że zawarte w nim propozycje mają na celu dostosowanie polskich regulacji do zmian podyktowanych wymogami dyrektywy 2010/45/ UE. Ponadto wprowadzenie do ustawy szerokiej regulacji dotyczącej fakturowania – w ocenie ministerstwa – wpłynie znacząco na zwiększenie pewności i przejrzystości obrotu.

Jedną ze zmian proponowanych w projekcie jest zastosowanie nowego rodzaju dokumentu, tzw. faktury uproszczonej. Wiąże się to z wprowadzeniem art. 220a dyrektywy 2006/112/WE.

Co do zasady będzie można ją wystawić, gdy kwota należności ogółem nie przekroczy 450 zł, a w wypadku faktur w euro limit to 100 euro. Uproszczenie polega na tym, że wystawiany dokument nie będzie musiał zawierać wszystkich elementów, których wymaga się od zwykłej faktury VAT. Faktura uproszczona nie będzie wymagała m.in. imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy oraz jego adresu, miar i ilości dostarczonych towarów (usług) czy stawki podatku. Jeżeli jednak sprzedaż będzie opodatkowana różnymi stawkami, nowa faktura musi zawierać dane pozwalające określić podatek dla poszczególnych stawek VAT.

Faktura uproszczona nie będzie miała jednak zastosowania w każdym wypadku. Nie będzie jej można wystawić np. w razie sprzedaży wysyłkowej z terytorium i na terytorium kraju.

Przy okazji uchylenia art. 106 ustawy o VAT resort finansów chce zrezygnować z tzw. faktur wewnętrznych. Są to dokumenty wystawiane na samego siebie, potwierdzające określone transakcje, np. dostawy towarów, w przypadku  których VAT rozlicza nabywca.

– Odejście od tego obowiązku trzeba ocenić jak najbardziej pozytywnie – mówi Tomasz Grunwald, doradca podatkowy w firmie doradczej KPMG.

Ta zmiana, zdaniem eksperta, likwiduje całkowicie sztuczny, biurokratyczny wytwór, jakim była faktura wewnętrzna. Jednocześnie wyeliminuje przyczynę istniejących wątpliwości co do zasad korekty takiego dokumentu.

etap legislacyjny: uzgodnienia wewnątrzresortowe