Likwidacja NIP dla osób fizycznych wprowadziła jednak zamieszanie.
– Wypełniamy PIT-11 dla pracowników i zleceniobiorców. Jest tam rubryka NIP/PESEL, ale skąd mamy wiedzieć, jakim numerem posługuje się obecnie zatrudniony? – pyta księgowa z dużej firmy.
Urzędy skarbowe podają sprzeczne informacje w sprawie obowiązujących identyfikatorów – pisze w e-mailu inna czytelniczka.
– Co do zasady osoby fizyczne używają teraz numeru PESEL – wyjaśnia Dominika Kumari, specjalista ds. płac w PwC. – Wystarczy jednak, że prowadzą także działalność gospodarczą, zatrudniają nianię albo są VAT-owcami i identyfikatorem staje się dla nich NIP. Problem w tym, że pracodawca nie wie, co pracownik czy zleceniobiorca robią po godzinach.
Firmy mają twardy orzech do zgryzienia, bo do końca lutego muszą przesłać informacje PIT-11 o rozliczeniu zatrudnianych osób. Podobnie jak ci, którzy wypełniają PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł).
Jak sobie radzą? Przekazują podatnikom oświadczenia, w których proszą o podanie właściwego numeru.
Czy to prawidłowe postępowanie? Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie „Rz" stwierdziło, że płatnik może żądać podania identyfikatora, nie może jednak badać statusu podatkowego pracowników.
– Oświadczenie może ułatwić życie pracodawcom, ale nie rozwiązuje problemu – tłumaczy doradca podatkowy Adam Bartosiewicz. – Po pierwsze, podatnik nie musi go wypełniać, bo nie ma obowiązku spowiadać się płatnikowi. Po drugie, pracodawca nie ma jak zweryfikować oświadczenia.
Ministerstwo jednak uspokaja: „Kodeks karny skarbowy nie przewiduje sankcji karnych za podanie przez płatnika identyfikatora podatnika, który jest niezgodny ze stanem rzeczywistym (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub odwrotnie)" – czytamy w odpowiedzi. Odżegnuje się też od karania podatników za brak informacji o używanym identyfikatorze.
– Nie wiadomo jednak, czy urzędy nie będą wymagały korekt PIT-11 i PIT-8C od firm, które podały w nich błędny numer – mówi Dominika Kumari.
masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.wojtasik@rp.pl
Opinia: Anna Welsyng, radca prawny i doradca podatkowy w kancelarii welsyng.pl
Ustawodawca zlikwidował NIP dla osób fizycznych, ale nie wprowadził żadnych przepisów przejściowych ani mechanizmów umożliwiających firmom weryfikację identyfikatorów pracowników. W efekcie powstało spore zamieszanie i trudno się dziwić pracodawcom, którzy obawiają się popełnienia błędu w przesyłanej fiskusowi informacji. Dlatego dobrze, że Ministerstwo Finansów nie chce karać za pomyłki. Moim zdaniem, jeśli firma ma wątpliwości co do identyfikatora zatrudnionej osoby, powinna wpisać PESEL, ponieważ ma go każdy podatnik i urząd z łatwością go znajdzie w bazie.