Zarejestrowany odbiorca zastąpił zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca, które to pojęcia nie występowały w dyrektywie 118. Z tego wynikła konieczność nowelizacji m.in. art. 57 – 59[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4DBDF57E29116C9CD2732F9439812297?id=296270] ustawy akcyzowej[/link].

Zmiany w tych przepisach polegają na zastosowaniu właściwej terminologii i połączeniu w jednym rozdziale przepisów dotyczących przypadków, w których wydawane jest zezwolenie na wielokrotne nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (na czas oznaczony lub nieoznaczony), z przypadkami gdy wydawane jest zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych w tej procedurze.

[srodtytul]Jednorazowe nabycie[/srodtytul]

Uregulowania w art. 57 ust. 2, 3 i 5 wynikają z wdrożenia art. 19 ust. 3 dyrektywy 118, zgodnie z którym w przypadku zarejestrowanego odbiorcy otrzymującego wyroby akcyzowe sporadycznie uprawnienie, o którym mowa w art. 4 pkt 9 dyrektywy (tj. uprawnienie do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego), ogranicza się do określonej ilości wyrobów akcyzowych, jednego wysyłającego i określonego czasu.

Określono, że wniosek o wydanie zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca powinien zawierać m.in. dane dotyczące

- rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, które zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo, oraz

- podmiotu, od którego wyroby te zostaną nabyte.

Zezwolenie takie powinno zostać wykorzystane jednorazowo w terminie trzech miesięcy od daty jego wydania.

Jednocześnie do takiego odbiorcy wyłączono stosowanie przepisów dotyczących sytuacji, gdy działalność nie ma jednorazowego charakteru, lecz jest prowadzona w sposób powtarzalny. Przepisy, o których mowa, dotyczą:

- obowiązku posiadania tytułu prawnego do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i planu tego miejsca oraz warunków, jakie to miejsce powinno spełniać,

- zasad dotyczących powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia oraz wydanym zezwoleniu,

- prowadzenia ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oraz

- możliwości nabywania wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów.

Regulacje te odnoszą się wyłącznie do zarejestrowanych odbiorców mających zezwolenie na stałe nabywanie wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

[srodtytul]Zwykła deklaracja [/srodtytul]

Ponieważ zarejestrowany odbiorca może prowadzić działalność polegającą na nabywaniu wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stale lub jednorazowo, został zobowiązany do składania w obydwu przypadkach jednego rodzaju deklaracji (tj. „zwykłej” deklaracji podatkowej na podstawie art. 21 ustawy).

W konsekwencji dla niezarejestrowanego handlowca (od 1 września zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) zmienił się termin składania deklaracji i zapłaty akcyzy.

Dotychczas wynosił trzy dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Natomiast zgodnie z nowymi przepisami podatnik ten będzie rozliczał się do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

[srodtytul]Przepisy przejściowe[/srodtytul]

Zgodnie z art. 6 ustawy nowelizującej wnioski o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany handlowiec albo niezarejestrowany handlowiec, złożone przed dniem wejścia w życie nowelizacji, uznaje się za wnioski o wydanie zezwolenia na nabywanie jako zarejestrowany odbiorca odpowiednio stały bądź jednorazowy.

Zezwolenia na nabywanie jako zarejestrowany handlowiec wydane przed wejściem w życie nowelizacji uznaje się za zezwolenia na nabywanie jako stały zarejestrowany odbiorca, a zezwolenia na nabywanie jako niezarejestrowany handlowiec – jako zezwolenia na nabywanie jako jednorazowy zarejestrowany odbiorca. Te drugie jednak nie mogą być wykorzystane po upływie trzech miesięcy od wejścia w życie nowelizacji.

[srodtytul]Zezwolenie na wysyłkę[/srodtytul]

Z kolei wprowadzenie instytucji zarejestrowanego wysyłającego spowodowało konieczność zmiany art. 60 – 62 ustawy akcyzowej.

[wyimek]Miejscem importu może być każdy urząd celny, w którym importowane wyroby akcyzowe zostały dopuszczone do obrotu [/wyimek]

W art. 60 ustawy wskazano zasady i warunki wydawania zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponieważ zarejestrowany wysyłający (podobnie jak w dotychczasowych przepisach prowadzący skład podatkowy) uprawniony będzie do wysyłania importowanych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zasady i warunki wydawania zezwolenia na wysyłanie zostały określone tak samo jak przy zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego.

Jednak zrezygnowano z określania we wniosku, jak również w treści samego zezwolenia, miejsca (miejsc) importu.

Wynika to z przyjęcia w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy, że miejscem importu jest miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu, w rozumieniu przepisów prawa celnego. Miejscem importu może być więc każdy urząd celny, w którym importowane wyroby akcyzowe zostały dopuszczone do obrotu.

W ramach jednego zezwolenia zarejestrowany wysyłający będzie uprawniony do przemieszczania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z każdego miejsca importu znajdującego się na terytorium kraju.

[srodtytul]Numer akcyzowy[/srodtytul]

Aby umożliwić identyfikację wysyłającego w bazie SEED, właściwy naczelnik urzędu celnego wydając zezwolenie, nada mu numer akcyzowy zarejestrowanego wysyłającego (art. 61 ust. 1 ustawy).

Udzielenie nowego zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający (np. w sytuacji gdy przedsiębiorca będzie zamierzał wysyłać wyroby należące do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy) będzie skutkowało koniecznością nadania nowego numeru akcyzowego.

[srodtytul]Konieczna ewidencja[/srodtytul]

Ze względu na to, że zarejestrowany wysyłający jest uprawniony do wysyłania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w art. 62 ustawy zastrzeżono, że nie może on magazynować tych wyrobów akcyzowych z zastosowaniem tej procedury. Powinien wysyłać importowane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od razu po dopuszczeniu ich do obrotu.

Ponadto, w celu zapewnienia właściwej kontroli i prawidłowego dokumentowania ilości wyrobów akcyzowych i określania kwot akcyzy, zarejestrowanego wysyłającego zobowiązano do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych wysyłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (art. 62 ustawy).

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej i powinna być przechowywana do celów kontroli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

[srodtytul]Od kiedy można się zarejestrować[/srodtytul]

Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na działanie w charakterze zarejestrowanego wysyłającego jest możliwe formalnie dopiero od 1 września 2010 r., chociaż teoretycznie można byłoby również rozważyć jako datę graniczną 18 sierpnia 2010 r., kiedy ukazał się Dziennik Ustaw z nowelizacją.

Ta druga interpretacja ma jednak słabe podstawy. W praktyce oznacza to, że faktyczne rozpoczęcie działalności przez zarejestrowanych wysyłających nie nastąpiło od 1 września, lecz nieco później.

Przepisy przejściowe (w art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej) dają jedynie możliwość działania na dotychczasowych zasadach do momentu uzyskania zezwolenia, nie dłużej niż do końca roku. Dotyczy to więc importerów, którzy wprowadzają wyroby do własnych składów podatkowych, oraz przedsiębiorców importujących LPG.

[i] Krzysztof Flis, doradca podatkowy, menedżer w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Marcin Brzezin doradca podatkowy, konsultant w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]