Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji przepisów podatkowych zajął stanowisko niekorzystne dla podatnika (IPPB5/423-255/10-4/PS).

Ten zwrócił się z pytaniem, czy wydatki na zakup flag narodowych można uznać za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka dokonała takiego zakupu po katastrofie rządowego samolotu w Smoleńsku i ogłoszeniu żałoby narodowej.

Wnioskodawca zwrócił uwagę na to, że takie koszty nie są wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6F3F6E3DEFEA606D8D36E7DF38175B3B?id=115893]ustawy o CIT[/link] zawierającym wyczerpujące wyliczenie wydatków niebędących kosztami podatkowymi. Jego zdaniem zakup flag nie jest też kosztem reprezentacji ani reklamy. Co więcej, ich wywieszanie wiąże się z polską obyczajowością i jest działaniem powszechnym w tego typu sytuacjach.

Dyrektor IS nie przychylił się do tego stanowiska. Wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu ich osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów. [b]Dopiero od wydatków spełniających te kryteria ustawa wprowadza wyjątki w postaci wyliczenia wydatków niebędących kosztami. [/b]

Zdaniem organu podatkowego zakup flag narodowych nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Izba powołała się również na twierdzenia samego podatnika, że poniesione przez niego koszty miały na

celu wyrażenie współczucia i szacunku dla ofiar katastrofy, a tym samym nie chodziło o osiągnięcie przychodu ani zachowanie lub zabezpieczenie jego źródła.

Zdania ekspertów są jednak podzielone.

– Trudno wskazać argumenty przemawiające za tym, że zakup flagi narodowej wpływa na osiągnięcie przychodu bądź zabezpieczenie źródła przychodów. Wywieszenie flagi stanowi bowiem wyraz pamięci, solidarności z rodzinami zmarłych – mówi Patrycja Kowalczyk, starszy konsultant Accreo Taxand, która zgadza się ze stanowiskiem fiskusa.

– Organy podatkowe pozwalają na zaliczanie do kosztów wydatków na ozdoby świąteczne i innych o charakterze okolicznościowym. Skoro tak, to trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że zakup flagi nie jest takim kosztem. Widać tutaj niekonsekwencję fiskusa – uważa Marek Kolibski, doradca podatkowy z kancelarii KNDP.

Jego zdaniem wywieszanie flagi w czasie żałoby oraz w święta narodowe jest przecież ogólnie przyjętym zachowaniem. Dotyczy to nie tylko osób prywatnych, ale także firm. Podkreślił, że firmy działają w określonej przestrzeni społeczno-kulturowej i nie mogą tego ignorować lub wręcz działać wbrew swemu otoczeniu.