[b]Problem ten wyjaśniła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 28 października 2009 r. (IBPBII/1/415-619/09/BJ)[/b]. Izba przypomniała, że za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Uprawnienie to przysługuje również płatnikom, jeżeli:

- w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

- w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,

- nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1 ordynacji podatkowej, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni od dnia wydania tej decyzji.

A zatem nadpłata z zaliczek na podatek jest zwracana po upływie okresu rozliczenia podatku. Wynika to z postanowień art. 73 § 2 ordynacji podatkowej.

W interpretacji czytamy jednak, że „od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek dotyczący zaliczek pobranych przez płatnika w sytuacji, gdy dochodzi ich podatnik z uwagi na wadliwe działanie płatnika. Podatnik kwestionujący zasadność pobrania przez płatnika zaliczki albo jej wysokość może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Zwrot nadpłaty wynikający z tej decyzji jest dokonywany w ciągu 30 dni od dnia jej wydania”.

[i][b]Podstawa prawna:[/b]

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)[/link].[/i]