Zakup samochodu osobowego o wartości ponad równowartość 20 tys. euro jest o tyle niekorzystny podatkowo, że odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości przewyższającej ten limit nie są kosztem uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6650525840DDF9113B5D1128BBD64E71?id=115893]ustawy o CIT[/link] i art. 23 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3E124846EEAE97869217567BDC99910B?id=80474]ustawy o PIT[/link]). Euro przeliczamy na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma kupiła nowy samochód osobowy. Jego wartość początkowa ustalona według ceny nabycia to 100 000 zł. W dniu przekazania pojazdu do używania średni kurs euro wynosił 4,00 zł. Stawka amortyzacji dla samochodu osobowego wynosi 20 proc., zatem roczny odpis amortyzacyjny to 100 000 zł x 20 proc. = 20 000 zł.

Równowartość 20 000 euro według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania wynosi 20 000 x 4,00 = 80 000 zł.

Rocznie kosztem uzyskania przychodu będą zatem odpisy amortyzacyjne w wysokości 20 000 zł x (80 000 zł : 100 000 zł) = 16 000 zł. Natomiast nie będzie kosztem uzyskania przychodu kwota 20 000 zł – 16 000 zł = 4000 zł.

Przez pięć lat amortyzacji jedynie 80 000 zł może być zaliczone do kosztów podatkowych. Kosztem takim nie będzie pozostałe 20 000 zł, co powoduje wzrost zobowiązania podatkowego o 20 000 zł x 19 proc. = 3800 zł (zakładając, że firma opodatkowana jest liniowym 19-proc. podatkiem dochodowym). Zatem przez pięć lat amortyzacji tego samochodu zapłaci w sumie podatek wyższy o 3800 zł, niż w sytuacji gdyby do kosztów można było zaliczyć pełne odpisy amortyzacyjne.[/ramka]

[srodtytul]Leasing bez ograniczeń[/srodtytul]

Natomiast dla leasingu operacyjnego samochodu osobowego o wartości ponad równowartość 20 tys. euro przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie przewidują ograniczeń w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych czyn- szu i innych opłat leasingowych. Zatem w leasingu operacyjnym czynsz będzie kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości, niezależnie od tego, że wartość samochodu osobowego przekracza równowartość 20 tys. euro.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2008 r. (ITPB1/415-779/07/ PSZ)[/b]: „w przypadku tzw. leasingu operacyjnego użytkownik samochodu osobowego nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych, lecz zalicza do kosztów uzyskania przychodów opłaty (raty) leasingowe. Nie ma więc do niego zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, dotyczący zakazu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro”.

[srodtytul]Cena wykupu mieści się w limicie[/srodtytul]

Gdy firma wykupi taki samochód po zakończeniu podstawowego okresu umowy, to cena jego nabycia będzie już niższa niż równowartość 20 tys. euro, i tym samym nie będą już jej dotyczyły ograniczenia w amortyzacji. Można będzie zaliczyć do kosztów podatkowych pełne odpisy amortyzacyjne od wykupionego z leasingu pojazdu, mimo że przed zawarciem umowy leasingu jego wartość przekraczała równowartość 20 tys. euro.

[srodtytul]Korzystna amortyzacja[/srodtytul]

Ponadto w razie wykupu samochodu uprzednio używanego przez siebie na podstawie umowy leasingu operacyjnego można zastosować 40-proc. indywidualną stawkę amortyzacyjną. Spełnione jest bowiem kryterium uznania tego samochodu za używany (pojazd był wykorzystywany przez co najmniej sześć miesięcy przed nabyciem) >patrz tekst na str. 3.

Zatem pod względem podatkowym leasing operacyjny samochodu osobowego o wartości przekraczającej równowartość 20 tys. euro może być korzystniejszy od zakupu takiego samochodu np. na kredyt. W tym drugim wypadku część odpisów amortyzacyjnych nie byłaby kosztem uzyskania przychodu a ponadto taki samochód mógłby być amortyzowany tylko liniowo, przy zastosowaniu stawki 20 proc.

[srodtytul]Ubezpieczenie nadal z ograniczeniem[/srodtytul]

Niestety, tak jak przy zakupie (również na kredyt), także przy leasingu składki na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości powyżej 20 tys. euro będą kosztem podatkowym proporcjonalnie do równowartości 20 tys. euro.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT nie są kosztami uzyskania przychodu składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro w wartości tego samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Kwotę w euro przeliczamy na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia. To ograniczenie obowiązuje niezależnie od tytułu, na podstawie którego auto jest używane.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2009 r. (IBPB1/415-824/08/ BK)[/b]: „w przypadku gdy umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 23b ustawy o PIT, to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie poniesione koszty związane z przedmiotem umowy leasingu. Przy czym ograniczenie do kwoty 20 000 euro, wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, dotyczy wyłącznie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów korzystającego składki na ubezpieczenie samochodu osobowego, nie zaś wszelkich kosztów związanych z umową leasingu. W świetle bowiem wyżej wskazanego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma zapłaciła składkę na ubezpieczenie leasingowanego samochodu osobowego za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.

Wartość tego pojazdu przyjęta dla celów ubezpieczenia wynosiła równowartość 25 000 euro (według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia).

Roczna składka na ubezpieczenie to 5000 zł.

Do kosztów uzyskania przychodu spółka zaliczyła wydatki na składkę w wysokości 5000 zł x (20 000 euro : 25 000 euro) = 4000 zł, tj. w części wynikającej z procentowego udziału równowartości 20 tys. euro w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Pozostała część składki w kwocie 5000 zł – 4000 zł = 1000 zł nie jest kosztem uzyskania przychodu.[/ramka]