Zakup samochodu osobowego o wartości ponad równowartość 20 tys. euro jest o tyle niekorzystny podatkowo, że odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości przewyższającej ten limit nie są kosztem uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6650525840DDF9113B5D1128BBD64E71?id=115893]ustawy o CIT[/link] i art. 23 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3E124846EEAE97869217567BDC99910B?id=80474]ustawy o PIT[/link]). Euro przeliczamy na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma kupiła nowy samochód osobowy. Jego wartość początkowa ustalona według ceny nabycia to 100 000 zł. W dniu przekazania pojazdu do używania średni kurs euro wynosił 4,00 zł. Stawka amortyzacji dla samochodu osobowego wynosi 20 proc., zatem roczny odpis amortyzacyjny to 100 000 zł x 20 proc. = 20 000 zł.

Równowartość 20 000 euro według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania wynosi 20 000 x 4,00 = 80 000 zł.

Rocznie kosztem uzyskania przychodu będą zatem odpisy amortyzacyjne w wysokości 20 000 zł x (80 000 zł : 100 000 zł) = 16 000 zł. Natomiast nie będzie kosztem uzyskania przychodu kwota 20 000 zł – 16 000 zł = 4000 zł.

Reklama
Reklama

Przez pięć lat amortyzacji jedynie 80 000 zł może być zaliczone do kosztów podatkowych. Kosztem takim nie będzie pozostałe 20 000 zł, co powoduje wzrost zobowiązania podatkowego o 20 000 zł x 19 proc. = 3800 zł (zakładając, że firma opodatkowana jest liniowym 19-proc. podatkiem dochodowym). Zatem przez pięć lat amortyzacji tego samochodu zapłaci w sumie podatek wyższy o 3800 zł, niż w sytuacji gdyby do kosztów można było zaliczyć pełne odpisy amortyzacyjne.[/ramka]

[srodtytul]Leasing bez ograniczeń[/srodtytul]

Natomiast dla leasingu operacyjnego samochodu osobowego o wartości ponad równowartość 20 tys. euro przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie przewidują ograniczeń w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych czyn- szu i innych opłat leasingowych. Zatem w leasingu operacyjnym czynsz będzie kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości, niezależnie od tego, że wartość samochodu osobowego przekracza równowartość 20 tys. euro.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2008 r. (ITPB1/415-779/07/ PSZ)[/b]: „w przypadku tzw. leasingu operacyjnego użytkownik samochodu osobowego nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych, lecz zalicza do kosztów uzyskania przychodów opłaty (raty) leasingowe. Nie ma więc do niego zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, dotyczący zakazu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro”.

[srodtytul]Cena wykupu mieści się w limicie[/srodtytul]

Gdy firma wykupi taki samochód po zakończeniu podstawowego okresu umowy, to cena jego nabycia będzie już niższa niż równowartość 20 tys. euro, i tym samym nie będą już jej dotyczyły ograniczenia w amortyzacji. Można będzie zaliczyć do kosztów podatkowych pełne odpisy amortyzacyjne od wykupionego z leasingu pojazdu, mimo że przed zawarciem umowy leasingu jego wartość przekraczała równowartość 20 tys. euro.

[srodtytul]Korzystna amortyzacja[/srodtytul]

Ponadto w razie wykupu samochodu uprzednio używanego przez siebie na podstawie umowy leasingu operacyjnego można zastosować 40-proc. indywidualną stawkę amortyzacyjną. Spełnione jest bowiem kryterium uznania tego samochodu za używany (pojazd był wykorzystywany przez co najmniej sześć miesięcy przed nabyciem) >patrz tekst na str. 3.

Zatem pod względem podatkowym leasing operacyjny samochodu osobowego o wartości przekraczającej równowartość 20 tys. euro może być korzystniejszy od zakupu takiego samochodu np. na kredyt. W tym drugim wypadku część odpisów amortyzacyjnych nie byłaby kosztem uzyskania przychodu a ponadto taki samochód mógłby być amortyzowany tylko liniowo, przy zastosowaniu stawki 20 proc.

[srodtytul]Ubezpieczenie nadal z ograniczeniem[/srodtytul]

Niestety, tak jak przy zakupie (również na kredyt), także przy leasingu składki na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości powyżej 20 tys. euro będą kosztem podatkowym proporcjonalnie do równowartości 20 tys. euro.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT nie są kosztami uzyskania przychodu składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro w wartości tego samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Kwotę w euro przeliczamy na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia. To ograniczenie obowiązuje niezależnie od tytułu, na podstawie którego auto jest używane.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2009 r. (IBPB1/415-824/08/ BK)[/b]: „w przypadku gdy umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 23b ustawy o PIT, to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie poniesione koszty związane z przedmiotem umowy leasingu. Przy czym ograniczenie do kwoty 20 000 euro, wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, dotyczy wyłącznie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów korzystającego składki na ubezpieczenie samochodu osobowego, nie zaś wszelkich kosztów związanych z umową leasingu. W świetle bowiem wyżej wskazanego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma zapłaciła składkę na ubezpieczenie leasingowanego samochodu osobowego za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.

Wartość tego pojazdu przyjęta dla celów ubezpieczenia wynosiła równowartość 25 000 euro (według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia).

Roczna składka na ubezpieczenie to 5000 zł.

Do kosztów uzyskania przychodu spółka zaliczyła wydatki na składkę w wysokości 5000 zł x (20 000 euro : 25 000 euro) = 4000 zł, tj. w części wynikającej z procentowego udziału równowartości 20 tys. euro w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Pozostała część składki w kwocie 5000 zł – 4000 zł = 1000 zł nie jest kosztem uzyskania przychodu.[/ramka]