Ulga na zakup kasy rejestrującej jest warunkowa. Jeśli po jej zakupie nastąpią pewne zdarzenia, może się okazać, że odliczone kwoty przedsiębiorca będzie musiał zwrócić. Stanie się tak wtedy, gdy w ciągu trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestanie używania kas lub nie zgłosi w odpowiednim terminie kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego (przez właściwy serwis).

W praktyce oznacza to, że jeśli oba zdarzenia nastąpią później niż w ciągu trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, nie będą miały wpływu na ulgę związaną z zakupem kasy fiskalnej.

Pieniądze trzeba będzie zwrócić również w razie naruszenia warunków związanych z odliczeniem kwot wydatkowanych na zakup kas.

Kolejne sytuacje, kiedy trzeba oddać odliczone pieniądze, określa rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Będzie tak, gdy przedsiębiorcy w ciągu trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, będzie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), dokonają odliczenia z naruszeniem warunków określonych w rozporządzeniu (nie powiadomią fiskusa o liczbie kas albo odliczą pieniądze w niewłaściwym okresie rozliczeniowym).

Obowiązek zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Kwoty odliczone lub otrzymane wpłacamy na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535 ze zm.)[/link][/i]