Przedsiębiorca, który kupił na potrzeby firmy fabrycznie nowy samochód osobowy, nie ma możliwości wyboru sposobu amortyzacji.
Z wykazu stawek amortyzacyjnych (załącznik do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=33121C6C9E5999EDB4E59C080EAC692F?id=80474]ustawy o PIT[/link]) wynika, że do samochodów osobowych amortyzowanych liniowo można zastosować 20-proc. stawkę roczną.
Nie ma możliwości przyjęcia stawki indywidualnej (skoro pojazd jest nowy).
Nie można też zastosować stawek podwyższonych, bowiem przy tym rodzaju działalności trudno byłoby stwierdzić, że samochód osobowy używany jest w warunkach złych, pogorszonych bądź że wymaga szczególnej sprawności technicznej (poza specyficznymi wyjątkami, np. pojazd używany w działalności polegającej na nauce jazdy).
Samochodów osobowych nie można również amortyzować metodą degresywną. Wyłączona jest także możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji (nawet jeśli przedsiębiorca jest małym podatnikiem bądź dopiero rozpoczyna działalność).
Pozostaje więc amortyzacja liniowa. Pamiętać jednak trzeba, że kosztami podatkowymi są tylko takie odpisy, które dokonywane są od podstawy amortyzacji wynoszącej równowartość 20 000 euro.
[i]Adam Bartosiewicz, dr nauk prawnych, współautor komentarza do ustawy o PIT i ustawy o VAT[/i]