Nie ma takiego obowiązku, nawet gdy osiągnie przychody.

Chodzi np. o sytuację, gdy sprzeda środki trwałe należące do firmy. Dochód lub strata z takiej transakcji są wykazywane dopiero w zeznaniu rocznym. Musi je bowiem złożyć nawet osoba, która zawiesiła działalność.

W czasie zawieszenia przedsiębiorca może księgować koszty związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Chodzi m.in. o czynsz, opłaty za prowadzenie konta bankowego czy ubezpieczenie. Nie ma jednak prawa naliczać amortyzacji.

Przedsiębiorcy, którzy zawieszają funkcjonowanie firmy, muszą pamiętać, że nie mogą wykonywać czynności będących przedmiotem działalności na podstawie umowy-zlecenia lub o dzieło. Warto też wiedzieć, że zawieszenie działalności nie jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy płacą znaczne kwoty z tytułu podatku od nieruchomości. To dlatego, że stracą wpływy z firmy, ale obciążenia te pozostaną. Zdaniem fiskusa przedsiębiorca, który zawiesił prowadzenie firmy, musi płacić podatek od nieruchomości według stawek przewidzianych dla gruntów i budynków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie zawsze jednak. Zawieszenie jest przesłanką zastosowania niższych stawek dla budynków mieszkalnych lub ich części. Chodzi o sytuację, gdy podatnik prowadzi działalność w domu lub mieszkaniu.