[b]Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Mam samochód ciężarowy, którym jeżdżę po terenie naszego kraju (świadczę usługi transportowe). Do tej pory sporządzałem dowód wewnętrzny, naliczałem diety z tytułu podróży służbowej i wrzucałem je w koszty. Przeczytałem w „Rzeczpospolitej”, że planowane są zmiany wprowadzające świadczenia rekompensujące za wyjazdy kierowców. Czy wobec tego będę mógł naliczać nadal diety czy też rekompensatę?[/b]
Planowane zmiany, opisane w artykule z 29 maja br. [link=http://www.rp.pl/artykul/56609,312364_Zamiast_diety_kierowca_dostanie_rekompensate.html]„Zamiast diety kierowca dostanie rekompensatę"[/link], dotyczą kierowców zatrudnionych na umowę o pracę.
Ale kierowcy-przedsiębiorcy też mają problemy z rozliczaniem diet. Urzędy twierdzą bowiem, że świadcząc swoje usługi nie są oni w podróży służbowej, nie mogą więc zaliczyć diet do kosztów uzyskania przychodów.
Spójrzmy na art. 23 ust. 1 pkt 52 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6AEEF5ADCD7A3C8FC4326B661FE83DB2?id=80474]ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[/link]. Przepis ten mówi, że diety z tytułu podróży służbowych przedsiębiorców są kosztem (do wysokości limitów określonych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej). Ta regulacja dotyczy wszystkich przedsiębiorców, więc diety powinny im przysługiwać bez względu na rodzaj działalności.
Inaczej uważa Ministerstwo Finansów. W [b]piśmie z z 5 grudnia 2003 r. (PB2/AS-033-0600-2495/03)[/b] stwierdziło, że diet nie mogą rozliczać podatnicy świadczący usługi transportowe. Ponieważ „świadczenie usług transportowych w ramach wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej stanowi istotę tej działalności”
Sądy jednak już wielokrotnie przyznawały rację podatnikom. Ich wyroki są jednoznaczne - przedsiębiorca, który świadczy usługi transportowe może naliczać diety i wrzucać je w koszty firmy. Tak uznał mi.in. [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 30 stycznia 2008 r. (I SA /Gl 602/07), WSA w Warszawie w wyroku z 3 kwietnia 2007 r. (III SA/WA 120/07) oraz Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 15 września 2005 r. (FSK 2175/04).[/b]
Przedsiębiorcy wykonujący usługi transportowe mogą więc liczyć na zwycięstwo w sporze z fiskusem. Nie powinna mieć do nich zastosowania uchwała siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08), z której wynika, że wykonujący swoje codzienne obowiązki kierowca nie jest w podróży służbowej. Dotyczyła bowiem tylko pracowników. [b]Do wyjazdów przedsiębiorców nie należy natomiast stosować definicji podróży służbowej zawartej w kodeksie pracy.[/b]